Page content

article content

5 ingrediënten voor succesvolle workshops waarmee je klanten naar je toetrekt

Workshops geven is een goede manier om diensten of producten te verkopen.

Je haalt een groep mensen bij elkaar die naar jouw uitleg luisteren en die daarna met jouw ideeën en spullen aan het werk gaan. Aan het einde van de workshop doe je een mooi vervolgaanbod aan je publiek. Tevreden deelnemers lopen een grote kans om trouwe klant te worden.

Workshops zijn daarmee een uiterst lucratieve manier om aan nieuwe klanten te komen. Soms wordt je twee jaar na je workshop nog gebeld door bezoekers aan je workshop, die alsnog van jouw aanbod gebruik willen maken. Jouw opvallend goede workshop is je doelgroep nog lang bijgebleven.

Het effect van een goede workshop duurt langer

Workshops blijven veel langer hangen in het geheugen van je doelgroep dan een PowerPoint presentatie, waarin je alleen maar aan het zenden bent. Dit lijstje (dat ik op Twitter langs zag komen) is een mooie illustratie van dit verhaal: Onthouden doe je na lezen 10%. Na horen: 20%. Na zien 30%. Na zien én horen 50 %. Door doen 90%.

Maar, zoals alle korte en bondige lijstjes, behoeft ook dit enige uitleg.

Waarom werkt dat zo?

Leren doen wij via onze zintuigen, omdat alles wat wij van de buitenwereld aangereikt krijgen zo binnenkomt. Per zintuig is de hoeveelheid informatie die ons bereikt verschillend: zicht 83%, gehoor 11%, reuk 3,5%, tast 1,5%, smaak 1%. (Uit het boek Vertellen is nog geen trainen van H. Stolovitch). Hoe meer zintuigen wij tegelijk in kunnen zetten, hoe meer informatie bij ons binnen komt.

Dat wil niet zeggen dat wat wij zien ook langer in het geheugen blijft hangen! Wij onthouden namelijk alleen wat wij interessant vinden. Dat is geen bewuste keuze, dat is gewoon zoals het werkt.

Wij als ‘informatieverwerkende systemen’ zijn zo afgesteld dat wij alles wat we onbelangrijk vinden automatisch wegfilteren. Dat doen we bijvoorbeeld ook als we bij een presentatie aanvoelen dat de informatie voor ons niet van belang is. De filters gaan op volle kracht aan, onze aandacht gaat ergens anders heen. Ook als de informatie via verschillende zintuigen binnenkomt.

Informatie die wel binnenkomt maar waar verder niets mee wordt gedaan, is binnen 10 tot 15 seconden verdwenen. Alleen informatie die voor de deelnemers interessant is gaat door naar het lange termijngeheugen, zeker als ze er direct wat mee kunnen doen. Dan geldt: ‘onthouden door doen 90%’.

Hoe blijft jouw workshop langer hangen?

Waar moet je dus vooral op letten als je wilt dat je deelnemers de volgende dag (week, jaar…) je workshop nog onthouden? Zodat je workshops een goede tool worden in jouw acquisitie?

  1. Maak de workshop interessant voor de deelnemers. Ga dus niet uit van je eigen stokpaardjes, maar die van je doelgroep.
  2. Een deelnemer vindt iets interessant, als hij een relatie kan leggen tussen wat hij in de workshops hoort én wat hij zelf meemaakt. Als Workshoptrainer kun je helpen die koppeling te maken.
  3. Laat de deelnemer in je workshop zoveel mogelijk oefenen (doen!).
  4. Spreek zoveel mogelijk zintuigen aan: zien, horen, voelen…
  5. Zorg dat mensen je jaren later nog kunnen vinden! Soms duurt het een poos voordat mensen besluiten klanten van je te worden. Laat aan het einde van je workshop dus wel een visitekaartje achter.

Extra Tip 1: Organiseer een workshop als onderdeel van je marketingstrategie. Zorg dat je deelnemers de informatie goed kunnen onthouden.

Extra Tip 2: download dan het 5 stappenplan van Workshoptrainer: Met dit stappenplan maak je opvallend goede workshops en programma’s die altijd voor minimaal 90% volgeboekt zijn.

 

 

Comment Section

0 reacties op “5 ingrediënten voor succesvolle workshops waarmee je klanten naar je toetrekt

Plaats een reactie


*