Page content

article content

Angst of actie?

Paniek

Met grote ogen kijkt ze me aan. Ik zie de paniek langzaam stijgen. Hoe langer ik spreek, hoe meer de angst groeit.

 

En eigenlijk vertel ik haar heel goed nieuws.

Ik zeg haar dat ze een trainingsprogramma kan maken dat 6 maanden duurt waar ze 6000 euro voor kan vragen, waardoor ze met 3 deelnemers (een voorzichtige inschatting aan mijn kant) al 18.000 euro omzet kan genereren. En dat is nog maar het begin.

In plaats van blijdschap en vreugde, begroet deze vrouw dit nieuws met grote paniek.

Wat is dat toch?

Waarom roept het maken, begeleiden en vooral het verkopen van trainingsprogramma’s nu zo ongelofelijk veel angst op?  Ook bij klanten die al een dijk van een expertise hebben opgebouwd?

En waarom hebben zoveel van mijn klanten hier last van? Want geloof me, de reactie van deze vrouw is meer regel dan uitzondering.

Na een aantal jaren gewerkt te hebben in dit vakgebied, weet ik het antwoord.

En dat is eigenlijk heel simpel.

De angst voor het maken en verkopen van trainingsprogramma’s, de angst voor zichtbaarheid, de angst voor de afwijzing van alle mensen die nee zeggen tegen je programma, komt voort uit één enkele valkuil waar we allemaal in stappen.

We leven ons leven op basis van een idee hoe dat leven eruit zou moeten zien, niet op basis van hoe het leven echt is. Gedachten in plaats van feiten.

Rode vlekken

Een vrouw staat voor de groep. Langzaam kleurt haar nek een zacht roze tint met rode vlekken erin. Iedereen kan zien dat deze vrouw zich ongemakkelijk voelt en erg gespannen is.

Hoe komt dat? Niet omdat de mensen haar afwijzen. Maar wel omdat de vrouw DENKT dat het publiek haar zou kunnen gaan afwijzen, omdat zij DENKT dat zij het vast niet goed genoeg doet.

Wat is goed genoeg? Dat is eigenlijk niet eens duidelijk. Maar haar definitie van ‘goed’ is iets anders dan dat ze nu laat zien.

Dus ze leeft op dit moment niet vanuit het vertrouwen dat wat ze doet wel goed is. Ze leeft vanuit de angstgedachte (die zij alleen denkt) dat ze nooit kan voldoen aan een ideaalbeeld die ze zelf creëert en dat haar ook niet duidelijk is, maar waarvan ze wel weer dat ze er nooit aan kan voldoen.

Ze leeft niet vanuit een helder idee hoe het is, maar vanuit een vals ideaalbeeld hoe het zou moeten zijn, en omdat ze daar nooit aan kan voldoen is ze acuut onzeker.

Uitstelgedrag

Een man maakt een marketingplan voor de lancering van een groepsprogramma. Daarna schiet hij flink in het uitstelgedrag. Ondanks al zijn voornemens gaat hij niet actief werven.

Waarom niet? Omdat deze man DENKT dat hij nooit zoveel deelnemers kan vinden die hij eigenijk zou willen. En omdat hij DENKT dat het niet haalbaar is, begint hij maar niet.

Deze man heeft duidelijk een verlangen om een programma te lanceren, anders had hij het plan niet opgesteld. Maar omdat hij denkt dat hij nooit aan de te hoge verwachtingen kan voldoen die hij zichzelf onbewust oplegt, begint hij maar niet.

Dus wat doe ik?

Ik stel mijn klanten gerust.

  1. Ik leer ze vaardigheden om het wel te gaan doen en de middelen die ze nodig hebben bij de uitvoering, zoals handige stappenplannen voor het maken en verkopen van trainingsprogramma’s.
  2. Ik geef het vertrouwen dat ze het wel kunnen.
  3. Ik bied aan dat ze me mogen bellen als ze een peptalk nodig hebben, of hulp bij het maken en verkopen van programma’s.
  4. Ik ben ook de stok achter de deur en ik ga zelf bellen als ze te lang in het uitstelgedrag blijven hangen, en coach dan op alle angstgedachten.

En daarmee gaan ze het doen. Ik weet het zeker, en ik zie het gebeuren, ik zie dat mijn klanten de resultaten halen die ze wensen omdat ze alles in huis hebben om het te gaan doen en om het te blijven doen.

Want de enige echte remedie tegen angst is actie. Wij helpen onze klanten altijd om in de actie te komen en te blijven.

Comment Section

0 reacties op “Angst of actie?

Plaats een reactie


*