Page content

article content

De beste manier om je eigen succes te saboteren

Je wilt meer klanten. Wanneer kiezen klanten voor jou?

Als je jou zien als dé persoon die ze kan helpen.

Hoe weten je klanten of jij die persoon bent?

Als ze jou zien als de beste in jouw vakgebied.

Hoe weten klanten of jij de beste bent?

Daar zijn verschillende manieren voor:

  • Ze vinden je via google en ze bekijken je hele website.
  • Ze krijgen een aanbeveling van iemand die al eens bij jou is geweest.
  • Ze bellen je op, onderzoeken of er een klik tussen jullie is en vertrouwen op hun gevoel.

Als ondernemer kun je ook direct invloed uitoefenen op de wijze waarop jouw klanten kunnen zien dat jij de beste keuze bent.

Zo zet je expertise neer

Er zijn drie manieren die je expertstatus onmiddellijk neer zetten:

1. Je schrijft boeken, blogs en artikelen over je expertise.
2. Je geeft een presentatie, workshop of training.
3. Je komt in de media.

Als je dit doet, help je je klanten enorm om een keuze te maken voor jou.

Durf jij jezelf als expert neer te zetten?

Want dienstverleners vinden het heel erg moeilijk om zichzelf neer te zetten als expert.

Ik doe de oefening heel vaak met mijn klanten. Ik vraag ze om voor de groep te gaan staan. En dan een verhaal te vertellen waarin ze de groep vertellen dat ze een autoriteit zijn in hun vakgebied.

Op dit moment gebeurt er iets vreemds met de ademhaling van mijn klanten. Die gaat omhoog. Net als het adrenaline niveau. Dit is echt een hele spannende oefening.

Hetzelfde zag ik gebeuren bij deelnemers aan de training leidinggeven die ik veel heb gegeven. Ik leerde deze dienstverleners om medewerkers aan te spreken vanuit een positie van autoriteit. In deze oefening zag ik de grootste kerels gereduceerd tot een hoogte van ongeveer 3 turven.

Nederlanders hebben moeite met de autoriteit van anderen, maar ook met die van zichzelf. Als jij niet snel iets aanneemt van een ander, als jij je niet de les laat lezen, hoe kun je dan wel zelf in een positie plaatsen van iemand die alles weet en die dat anderen kan leren?

Veel ondernemers blijven hangen in deze spagaat tussen het verlangen naar meer klanten, maar ook de vrees om zichzelf neer te zetten als expert.

Herken jij dit?

Blijf jij hangen in deze spagaat en ben jij zo de grootste saboteur van je eigen succes?

Of wil jij voor eens en voor altijd af van deze ongemakkelijke positie?

Dan raad ik je aan om een trainingsprogramma te maken voor je klanten en om daar een boek bij te schrijven. Om jezelf neer te zetten als een expert, of als iemand met veel expertise.

Je doet dit namelijk niet voor jezelf, maar voor je klanten. Als jij autoriteit durft uit te stralen, dan maak jij het je klanten makkelijk om voor jou te kiezen. Vervolgens stel jij jouw expertise ten dienste van je klanten.

Want daar draait het uiteindelijk om. Het zal jouw klanten een worst wezen hoeveel problemen jij hebt met je expertstatus. Wat zij willen is iemand die ze kan helpen om hun eigen problemen op te lossen en om de resultaten te bereiken die zij willen. Een boek en een training zijn de ideale hulpmiddelen voor jouw klanten om precies dat te doen.

Dus waar wacht jij nog op?

PS. Misschien ken jij iemand die zich herkent in de spagaat die ik beschrijf? Aarzel dan niet om dit artikel door te sturen.

Comment Section

0 reacties op “De beste manier om je eigen succes te saboteren

Plaats een reactie


*