Page content

article content

Eerst de inhoud, dan pas de marketing

Het verhaal van de founder van Workshoptrainer

Hieronder staat het verhaal van Ellen de Dreu founder van Workshoptrainer. Als je dit hebt gelezen begrijp je de werkelijke betekenis van contentmarketing en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Het is Pinksteren 2012. Ik ben al een aantal jaar zelfstandig aan de gang als gediplomeerd trainer en heb al heel wat vlieguren voor de groep achter de rug. Maar nu zit ik even helemaal klem.

Ik ben al een aantal maanden bezig om mijn droombedrijf op te zetten. Ik heb ontwikkeltijd om mijn bedrijf te creëren omdat ik net genoeg verdien als freelance trainer om te kunnen leven en nu al twee jaar niet op vakantie ben geweest.

Bij dat trainingsbureau verdien ik veel te weinig. Ik krijg een vaste vergoeding per dagdeel, maar ontwikkeltijd, reistijd en de tijd voor het schrijven van de offertes worden allemaal niet betaald. Ik krijg zelfs geen reiskosten terwijl ik train van Groningen tot Alkmaar.

Ik verdien nog te weinig:-(

Om nog wat bij te verdienen neem ik ook andere klussen aan. Dat zorgt voor meer inkomen, maar ook voor meer versnippering. Aan het einde van de week ben ik vaak doodop en is het werk nog lang niet klaar.

Mijn onvrede met dit uurtje-factuurtje-te-weinig-verdienmodel is meer dan voldoende reden om nu mijn eigen trainingsbureau op te zetten. Ik wil mijn eigen acquisitie doen en alleen nog werken met mijn eigen groepen, zodat ik mijn programma in de wereld kan zetten en meer kan verdienen.

Ik heb een trainersdiploma en ik heb me al lang verdiept in marketing. In de zomer van 2011 heb ik een stappenplan gemaakt waarmee ik mijn klanten wil helpen om stapsgewijs hun problemen op te lossen en de door hun gewenste resultaten te halen (dat ik nog steeds gebruik).

Nu moet het gaan gebeuren. Toch?

Maar op het moment dat ik programma’s wil gaan maken en verkopen op basis van dit stappenplan blokkeer ik volledig.

Ergens diep in mij zit een handrem en die krijg ik er maar niet af.

Dit is voor mij het moment om hulp in te schakelen. Ik betaal veel geld voor een jaaropleiding bij twee gerenommeerde business coaches. Tijdens de eerste tweedaagse maak ik een actieplan om mijn eigen high end programma’s aan te bieden. Binnen 4 maanden heb ik mijn eerste groep vol voor een high end 6-maanden programma.

Ik ben los!

Binnen een jaar heb ik een omzet van anderhalve ton. Ik heb de investering in de marketingopleiding al lang terug verdiend. Mijn droombedrijf staat als een huis, ik heb een mooie omzet, ik heb de leukste klanten met wie ik prachtige processen doormaak en die op hun beurt allemaal succes behalen dankzij mijn programma.

Ondertussen blijf ik me wel afvragen waarom ik nu wel zo snel zoveel succes heb, terwijl het bij andere ondernemers allemaal veel moeizamer gaat. Wat heb ik wel dat de anderen niet hebben?

Het antwoord is simpel

Dat is: inhoud, structuur en kennis van didactiek.

Voordat ik begon aan de marketingopleiding had ik mijn inhoud op orde. Ik wist al heel goed welk urgent probleem van mijn klanten ik op welke manier zou helpen oplossen. Ik had mijn stappenplan klaar om mijn kennis gestructureerd aan te bieden. Ik weet bovendien hoe ik mijn klanten kan helpen om resultaten te halen, omdat ik weet hoe ik doelgericht leerprocessen moet ontwerpen en begeleiden.

Deze ervaring heeft een diep doorleefde overtuiging opgeleverd dat marketing alleen maar werkt als je de inhoud op orde hebt. Als je nog niet weet wat je precies wilt verkopen kun je heel veel geld en heel veel tijd kwijt raken aan marketingtechnieken, maar het gaat niet renderen. Het kost meer dan het oplevert.

  1. Je kunt pas een programma verkopen aan anderen als je het eerst aan jezelf hebt verkocht.
  2. Je kunt pas een programma aan jezelf verkopen als je weet wat het inhoudt.
  3. Je weet pas wat je programma inhoudt als je een heel helder overzicht hebt van de stappen die jouw klanten moeten zetten om de gewenste resultaten te behalen.
  4. Je hebt pas genoeg zelfvertrouwen om een heldere belofte te doen aan je klanten voor zo’n resultaat als je weet hoe je een leerproces zo moet ontwerpen en begeleiden dat je klanten die resultaten echt gaan behalen.
  5. Jouw potentiële klanten hebben pas genoeg vertrouwen in jou als ze bewijs zien dat jouw eerdere klanten ook echt die resultaten hebben gehaald.

Dit is wat wij onze klanten leren. Want Ellen heeft mij dat vanaf het begin van onze afspraken duidelijk gemaakt. Eerst de content en dan de marketing. Daarmee onderscheid je je!

Zo helpen wij ook jou

Wij helpen zelfstandig dienstverleners om hun eigen opvallend goede trainingsprogramma’s te maken, te begeleiden en te verkopen, in 5 stappen:

  1. Ondernemen begint altijd bij jou als persoon. Weet wie je bent, wat je kunt, wat je toegevoegde waarde is, en ruim je belemmeringen op om actie te ondernemen.
  2. Denk altijd vanuit je klant. Maak een stappenplan dat logisch is voor je klanten. Weet wat hun problemen zijn en wat zij van jou nodig hebben om de gewenste resultaten te behalen.
  3. Maak een opvallend goed programma waarbij je zeker weet dat je klanten die resultaten ook gaan behalen! Daarvoor is kennis van didactiek essentieel. Trainen is echt een vak.
  4. Ga aan je marketing werken als je het programma in de steigers hebt staan. Maar durf dan ook om de boer op te gaan. Leer de marketingtechnieken die passen bij jou en bij je klanten.
  5. Leer hoe je leerprocessen begeleidt zodat je zeker weet dat alle deelnemers in je groepen de gewenste resultaten bereiken.

Vraag een Wat-Is-Mijn-Gesprek-Waard gesprek aan en kijk of er deze maand nog een plek voor jou vrij is. We bespreken jouw situatie en mogelijkheden en je zult eerlijke feedback van mij krijgen.

Comment Section

0 reacties op “Eerst de inhoud, dan pas de marketing

Plaats een reactie


*