Ontdek hoe jij meer klanten kunt helpen met de kennis die je hebt.

Met dit stappenplan maak je een opvallend goede programma's die altijd voor minimaal 90% volgeboekt zijn.

Page content

article content

Er was eens lang geleden…

In 1989 plantte Hans, mijn toenmalige manager van PTT Post, mij als tweede bedrijfsleider op een grote Transport afdeling van het Expeditieknooppunt Amsterdam. Hij nam daarmee een risico gezien mijn ervaring (not;-) en leeftijd. De eerste bedrijfsleider was Henk, een hele ervaren rustige manager. Hem maakte je de pis niet lauw, om het maar even duidelijk te maken. Een mentor voor mij! Heerlijk en het werkte goed. Ik kon als ambitieuze stuiterbal van alles uitproberen op het gebied van leiderschap en had een vangnet onder me.
Wat zullen ze soms een lol hebben gehad. Maar met mijn enthousiasme en tomeloos optimisme en inzet, kreeg ik met die mannen van Transport toch veel voor elkaar.

Lang leve mijn mentor
Een jaar later nam Hans een groter risico. Ik werd directeur van het Hoofdpostkantoor Amsterdam Nieuw West. 300 postbestellers en 12 postkantoren. Hoppa! Ook hier een mentor in de buurt: Gerard, mijn collega directeur van Oud-West. Wat een rust straalde die man uit. Als ik ergens mee zat of ergens over twijfelde, hoefde ik maar te bellen: Kom even een harinkje eten Marja, dan bespreken we het. En dan nam hij een borreltje erbij. Onvoorstelbaar zou dat tegenwoordig zijn 🙂
Wat mocht ik heerlijk groeien op deze manier.

Kan ik het ook zelf?
11 jaar PTT Post en 3 jaar KLM Cargo later nam ik met een schat aan leidinggevende ervaring met grote groepen, kleine groepen professionals, nationaal en internationaal, het risico.
In 2003 startte ik voor mijzelf. Als trainer en coach, wat gedurende de laatste jaren van mijn dienstverband al steeds meer naar boven was komen drijven.
Alstublieft, hier is mijn mooie salaris, mijn auto, mijn toeslag kinderopvang, mijn computer en mobiele telefoon. Aju zekerheden.

En gelukkig daar was alweer een mentor!
Een ervaren trainster van Persoonlijke Effectiviteitsprogramma’s die mij echt de kneepjes van het vak heeft geleerd. Zij was geen rustige vriendelijke mentor trouwens. Ik heb aardig wat aanvaringen met deze dame gehad.
Aangevuld met de beste trainersopleiding die ik maar kon bedenken, heeft mij dat de afgelopen 15 jaar als trainer en coach heel veel mooie momenten met teams en mensen opgeleverd.
Maar bij het runnen van een eigen bedrijf kwam iets meer kijken dan alleen de trainersvaardigheden. Marketing en Verkoop kwamen om de hoek kijken. Dat was andere koek. Maar ik vond het geweldig. Wij zijn al heel lang geleden begonnen met bloggen, korte TV shows, emailmarketing en verkopen van jaartrajecten. Met hele succesvolle jaren en ook – zeker met de 2 crisissen die we vol hebben meegemaakt – hele spannende jaren. Op dit pad heb ik natuurlijk ook mijn mentoren en coaches gezocht. Met vallen en opstaan, met positieve maar zeker ook minder positieve ervaringen. Dat heeft best veel geld gekost. Of investeringen zoals we dat natuurlijk noemen 😉

Bedrijf te koop
Toen een paar jaar geleden Workshoptrainer ter overname voorbij kwam, heb ik het volgende risico genomen. In de 10 jaar daarvoor had ik zoveel ontwikkeld binnen mijn andere bedrijf dat ik die kennis ook graag wilde delen met ondernemers. Ik vind het super om mijn inzichten op dat gebied te delen. Structuur, strategie en uiteraard mijn trainersvaardigheden om hele goede inhoudelijke programma’s te ontwerpen.

De rode draad
Toen ik al deze jaren de revue liet passeren, vond ik een mooie rode draad:
risico’s nemen, een goede mentor en groeien.

Doordat anderen een risico met mij namen, ik het zelf nam, mentoren kreeg of zocht, mocht ik groeien, kon ik groeien.
En dat is van levensbelang. Letterlijk, net als in de natuur, je groeit of je gaat dood.

Dat klinkt pittig, niet?

Waarom vertel ik je dit allemaal?
Misschien omdat je herkent waar mensen risico’s met jou hebben genomen dat goed is uitgepakt. Of waar jij dat zelf hebt gedaan door jouw besluit om ondernemer te worden. Maar ook om je te laten weten: blijf niet in je eentje klooien. Zoek een mentor. Any mentor.

Behoefte om eens te sparren.
Dat laatste meen ik. Any mentor. Iemand die bij je past. Dat hoef ik niet te zijn.
Ik ben er zeker niet voor iedereen. Ik ben nogal pittig en recht voor z’n raap. Ik houd ook niet van bullshit en al te veel excuses.

Heb ik het al aantrekkelijk voor je gemaakt 🙂

Elke week reserveer ik tijd in mijn agenda om met ondernemers te sparren over hun kennis en wat voor mooi winstgevend aanbod je daarvan kan maken. Je hebt al een bestaande business en werkt nu vooral 1 op 1. Wat biedt het jou om daar een aanbod van te maken waardoor je meer mensen bereikt en een betere boterham kan verdienen?

Wil je dat klik dan hier en vraag een Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard-Gesprek aan.

Comment Section

0 reacties op “Er was eens lang geleden…

Plaats een reactie


*