Page content

article content

Het grote geheim van marketing (waar weinig over wordt gesproken)

Er zijn net heel veel marketingtechnieken

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Je moet bloggen, op Facebook posts plaatsen, twitteren, presentaties geven, webinars organiseren, ebooks schrijven, video’s opnemen, een mailinglijst opbouwen en een affiliate programma opzetten, netwerken, nieuwsbrieven schrijven….

Voor iedere marketingtechniek bestaat bijna wel een eigen opleiding. Terecht. Want je kunt veel tijd verdoen op social media als je niet weet hoe het werkt. Presentaties leveren geen klanten op als je ze maar voor je uitschuift omdat je niet weet hoe je ze moet geven. Als beginneling loop je de kans veel geld kwijt te raken aan een website die wel mooi is maar die geen klanten oplevert. En netwerken lijkt simpel, maar is het echt niet; ook dat moet je leren.

Zelf heb ik ook vele duizenden euro’s geïnvesteerd in opleidingen

En dat naast mijn trainersopleiding. Onder begeleiding van verschillende hele goede of iets minder goede marketing en business coaches heb ik met vallen en opstaan goede resultaten bereikt.

Ik ken helaas ook ondernemers die ondertussen elke marketingtechniek kennen, en die toch weinig klanten hebben. Ze zijn ongelofelijk druk om alle technieken die ze hebben geleerd toe te passen, maar het levert nauwelijks wat op.

Hoe kan dat toch?

Ik pretendeer niet het antwoord te hebben op deze vraag.

Maar één belangrijk inzicht wil ik toch graag met jullie delen.

En dat is dat we soms de inhoud vergeten.

In contentmarketing is de nadruk komen te liggen op de marketingtechnieken, in plaats van op de content. En ik denk dat het dan niet werkt.

Neem Marga. Ze is een huisarts. Iemand die op een andere manier haar geld wil verdienen (in ieder geval niet uurtje-factuurtje) en die haar eigen groepsprogramma in de markt wil zetten. Met dit programma kan ze haar expertise met meer mensen tegelijk delen en gaat ze meer verdienen.

Hoe veel ze ook leert over marketing en verkooptechnieken: die technieken gaan pas werken als ze weet hoe haar programma er (in ieder geval in grote lijnen) uit ziet. Want dan pas weet ze WAT ze wil verkopen. HOE je het dan gaat verkopen komt daarna pas aan de orde.

Je kunt je programma pas aan anderen verkopen, als je het aan jezelf hebt verkocht

Als je weet wat je gaat doen, in welke volgorde, in welke stappen, met welke methodieken. Als je zeker weet dat je klanten hun resultaten gaan behalen die je ze belooft, omdat je zeker weet dat je programma goed in elkaar zit. Als je weet wat je doet en waarom, zodat je er zelf vierkant achter kunt staan.

Kortom: als je de didactiek van je programma goed op orde hebt. Waardoor je zelfverzekerd je programma kunt aanbieden en presenteren.

Als je nog niet achter je eigen programma staat, kun je het niet verkopen. Dan kun je alle marketingtechnieken toepassen die je wilt, maar ze gaan niet werken, want je hart zit er nog niet in. En potentiële klanten voelen dat haarfijn aan.

 

Comment Section

0 reacties op “Het grote geheim van marketing (waar weinig over wordt gesproken)

Plaats een reactie


*