Page content

article content

Hoe verkoop jij je kennis?

Vaste klantenkring

Al vele jaren ga ik naar mijn kapper Ida in Amsterdam. Als het werk weer gedaan is – steeds iets meer grijze haren weg te werken – maken we altijd een vervolgafspraak. Dat doet Ida met veel van haar klanten en daarmee heeft ze een leuke vaste klantenkring opgebouwd die om de 6 weken haar agenda vullen. Eigenlijk een prima businessmodel.

Tot dat ik de laatste keer mijn afspraak moest afzeggen. “Dan maken we snel weer een nieuwe afspraak”, smste ik haar nog.  Inmiddels heeft Ida al meerdere keren een bericht gestuurd en ook al een paar keer gebeld. Nog steeds zonder resultaat. De cyclus is even doorbroken en nu kost het Ida best veel tijd en inspanning om het weer aan de gang te krijgen. En ik wil echt wel weer een nieuwe afspraak. Dus natuurlijk ga ik haar bellen, maar het zette mij wel aan het denken toen ik merkte hoeveel moeite het kost.

Verkoop van een product

Onlangs las ik een blog van Tonny Loorbach van de Internet Marketing University. Hij schreef over zijn bedrijf en hoe hij in het begin voor een flinke prijs websitesoftware verkocht met een levenslange garantie voor updates. Dat verkocht goed en naarmate het aantal klanten groeide was er, na de mooie éénmalige omzet, ook steeds meer vraag naar support en werk aan updates. Dus eenmalig omzet, geen vervolgaankopen en terugkerende oplopende kosten.

Inmiddels heeft de Internet Marketing University een lucratief lidmaatschapsysteem met maandelijkse inkomsten. Een businessmodel waardoor Tonny niet alleen beter slaapt, maar ook een bedrijf heeft gecreëerd dat waarde heeft, dat te verkopen is.

Businessmodellen

Zomaar drie verschillende business modellen met bijbehorende consequenties waar je misschien niet altijd bij stil staat. Toch is het een belangrijk besluit voor jouw bedrijf. Wat is jouw businessmodel en in hoeverre is er ook een business zonder jou?

Werk je 1-op-1, uurtje factuurtje, in groepen, online, live, via lidmaatschappen? Wat levert het je op en wat gebeurt er als jij uit je bedrijf gehaald wordt? Belangrijke vragen voor een ondernemer om regelmatig bij stil te staan. Ik heb hierover een e-book voor je geschreven: Jouw Workshops Opvallend Goed en Vol.

Neem een eerste stap met het downloaden van het e-book

Als je meer wilt weten over de 5 stappen die ervoor nodig zijn om een winstgevend aanbod te maken en te verkopen, download dan het gratis e-book: Jouw Workshops opvallend goed en vol. Met dit stappenplan maak je opvallend goede workshops en programma’s die altijd voor minimaal 90% volgeboekt zijn.

Comment Section

0 reacties op “Hoe verkoop jij je kennis?

Plaats een reactie


*