Page content

article content

Krijg jij je groepen ook niet meer vol?

Ik hoor het op het ogenblik overal om me heen. Zelfstandige professionals met een dijk aan expertise en veel kennis – ook van marketing – zitten op het ogenblik met de handen in het haar.

“Ik doe er alles aan, maar ik krijg mijn groepen niet vol”. “Ik weet veel van marketing maar ik heb echt 0 inschrijvingen voor mijn nieuwe programma”. “Ik doe alles volgens het boekje, maar ik krijg toch geen klanten”.

In veel van deze gevallen nadert de bodem van de bankrekening. Sommige ondernemers denken er zelfs weer aan om in loondienst te gaan of om interim opdrachten aan te nemen. Het is crisis.

Zelf zie ik ook dat er iets aan het veranderen is. Voor de zomer merkte ik ook ineens dat er minder animo was voor mijn high end 6-maanden programma, maar kwamen er wel veel mensen af op de 1-daagse workshop. Twee jaar geleden was dat precies andersom.

Wat zou er aan de hand zijn?

  • Als ik mensen spreek, hoor ik ten eerste dat het geld bij veel mensen op is. Het lijkt wel alsof nu pas de crisis echt aan het doorbreken is.
  • Iedereen krijgt zoveel informatie over zich heen via nieuwsbrieven, gratis online trainingen en social media, dat we overvoerd raken met kennis. Daarmee verdwijnt de impuls om ons in te schrijven voor een opleiding, workshop, training of cursus.
  • Er is veel wantrouwen. We geloven de beloften dat we binnen een jaar een ton omzet gaan halen niet meer, want we hebben te vaak gezien dat dit resultaat niet gehaald wordt. Waarom zouden we iemand anders dan wel geloven, ook al klinkt de belofte nog zo mooi?

Wat doen we wel?

In plaats van ons in te schrijven voor opleidingen, gaan we het in ons eentje uitzoeken. We zitten veel achter onze computer en veel op social media. We volgen online programma’s of we gaan zelf online programma’s aanbieden.

Nu heb ik niets tegen social media en online opleidingen. Integendeel. Het scheelt reistijd en vaak zit er veel waardevolle kennis en inzichten in.

Maar als we altijd achter onze computer zitten gaat er ook wat verloren:

  • We raken geïsoleerd van de wereld om ons heen. We delen wel veel op social media, maar missen de echte interactie met echte mensen. Omdat iedereen op social media zich beter voordoet dan het in werkelijkheid is, zijn we bang dat wij de enige zijn met een probleem. We gaan onszelf negatief vergelijken met anderen (die doen het vast allemaal beter dan ik…) en raken nog meer in de put.
  • We verliezen de inspiratie die we alleen maar kunnen krijgen van live ontmoetingen en live bijeenkomsten. Online is altijd afstandelijker dan offline. Alles wat we online doen heeft veel minder impact op ons leven dan als we iemand echt ontmoeten en we elkaar kunnen inspireren.
  • Leren doe je nooit in je eentje. Groei zit buiten je comfortzone. Je hebt anderen nodig om buiten je comfortzone te komen en dingen te doen die je spannend vindt. Om echt nieuw gedrag te leren heb je iemand nodig die een rolmodel voor je kan zijn (‘het is mogelijk!’) en die jou kan uitdagen om ook zover te komen. Dat gaat gewoon veel beter live dan online.

Daarom geloof ik niet dat social medie en online programma’s de oplossing zijn om uit de crisis te komen. Het blijft nodig om live of blended bijeenkomsten, workshops, trainingen te creëren en ze te volgen. Dan bedoel ik uiteraard opvallend goede programma’s, waarmee jouw klanten resultaten halen.

Maar ja, hoe krijg je dan je groepen vol?

Uit eigen ervaring deel ik graag vier tips:

  • Kijk naar je eigen overtuigingen. Als je groepen niet vol lopen, ga je dan bij de pakken neerzitten met als gedachte ‘zie je wel, ik deug niet’ of zie jij een uitdaging die je het hoofd kunt bieden? Als jij negatief blijft denken, zie je vaak niet de kansen die wel langs komen. Angst is een slechte raadgever en leidt altijd tot een tunnelvisie. Kun jij ondanks alles blijven vertrouwen?
  • Bel potentiële klanten op en vraag waar zij behoefte aan hebben. Ga ze dat dan aanbieden. Wees creatief en verzin nieuwe vormen voor je programma’s. Blijf volhouden en geef niet op. De crisis gaat een keer voorbij, maar de wereld blijft veranderen. Zorg dat jij de ontwikkelingen blijft volgen en pas je programma’s aan de nieuwe werkelijkheid aan.
  • Durf te delen en help elkaar! Afgelopen week kon ik meerdere ondernemers gerust stellen dat ze echt niet de enige zijn die moeite hebben om hun groepen vol te krijgen. Daarin zit meteen een stuk opluchting: ‘kijk, het ligt niet alleen aan mij’. Dat geeft je weer moed om door te gaan. En bovendien kun je elkaar helpen om nieuwe strategieen te verzinnen die je zelf niet meer kunt bedenken.

Ben je al lid van de Community van Workshoptrainers? Dit is bij uitstek de plek om te delen en elkaar te helpen

 

Comment Section

0 reacties op “Krijg jij je groepen ook niet meer vol?

Plaats een reactie


*