Page content

article content

Maak jij een succes van je workshops?

Ik spreek een vrouw aan de telefoon.

In de afgelopen jaren heeft ze een opleiding gedaan tot coach. Nu wil ze ‘iets’ met workshops gaan doen. Deze vrouw heeft een verhaal te vertellen en een workshop lijkt haar een goed idee, want zo kan ze haar verhaal met meer mensen tegelijk delen.

Als ik haar vraag hoe ze aan deelnemers wil komen voor haar workshops antwoordt ze dat ze een folder wil maken om te verspreiden in haar netwerk. Daarnaast wil ze gaan adverteren.

Wat ga je verdienen?

Ik zeg: “Het ontwerpen van workshops is veel werk. Het vinden van deelnemers voor je groepen is zo mogelijk nog veel meer werk. Wat ga je er eigenlijk mee verdienen?”

De vrouw valt stil. Daar heeft ze geen idee van. Wat ze weet is dat ze een onderwerp heeft waar ze erg gepassioneerd over kan praten en waar ze haar werk van wil maken. Hoe ze dat inkomen bij elkaar gaat vergaren is nog een groot vraagteken.

Wat is jouw kennis waard?

In mijn gratis Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard-Gesprek spreek ik veel mensen met een missie. Mensen die anderen iets willen leren wat ze zelf ook hebben geleerd, waar ze zelf blij van zijn geworden en wat ze graag willen delen.

Stuk voor stuk mensen die willen doen wat ze het allerliefste doen en daar ook nog een boterham mee willen verdienen, maar die als ze niet oppassen eindigen met een tijd vretende hobby waar de lol snel vanaf gaat.

Want hoe gaat dit verhaal verder?

Een mogelijkheid is dat je wel een mooi programma maakt maar dat er geen deelnemers komen.

Of ze komen wel maar ze zien jou vervolgens worstelen met je trainersvaardigheden omdat jij nog het wiel aan het uitvinden bent hoe je een workshop geeft.

Een derde optie is natuurlijk dat je wel voldoende deelnemers vindt en dat zij ook nog eens heel tevreden zijn over je workshop. Maar dan. Gaan ze daarna nog iets bij je volgen? Wat dan? En hoe overtuig jij ze om zich in te schrijven voor dit vervolgprogramma?

Als het niet goed gaat, is de kans groot dat je ophoudt met het geven van workshops. Teveel werk, te weinig rendement, en weinig plezier.

En dat is zonde!

Want het kan zoveel makkelijker

Wat je daarvoor moet doen? Niet alleen geld investeren in het volgen van een inhoudelijke opleiding, maar ook in kennis over trainersvaardigheden en marketing. Zodat je weet hoe je een goed programma maakt en geeft. Zodat je weet hoe je je groepen kunt vullen. Zodat jij én je bankrekening blij worden van het succes, waardoor je de motivatie houdt om het vol te houden.

Dus wat doe ik? Ik stel de mevrouw voor om te starten met het programma De kortste weg naar een volle workshop, waarin ze de basisvaardigheden kan leren om het goed aan te pakken. In mijn programma’s leert ze zowel de belangrijkste vaardigheden om workshops te maken en te begeleiden, als de essentiële vaardigheden om je groepen te vullen.

Ze twijfelt. Moet ze dit nu wel doen?

Deze twijfel is een goed teken. Wat ik haar beloof is een kans op succes. Maar als je van iets droomt en je krijgt de kans om de droom waar te maken, wordt het ineens wel heel spannend. Dan slaat je angst je letterlijk om het hart.

Ik stel de vrouw gerust. Als er beren op de weg komen, is dat een teken dat je op de goede weg zit. De kunst is om de beren er te laten zijn en het dan toch te gaan doen

Comment Section

0 reacties op “Maak jij een succes van je workshops?

Plaats een reactie


*