Marketingtechnieken die bij jou passen
19 augustus 2014 
2 min. leestijd

Marketingtechnieken die bij jou passen

Vergelijk jij jezelf ook steeds?

Je vergelijkt de buitenkant van de ander met de binnenkant van jezelf. Deze uitspraak hoorde ik ooit van een van mijn deelnemers en ik herhaal het vaak. Zeker in de groepen van mijn 6-maanden programma, waarin iedereen door hetzelfde leerproces heen gaat en de neiging om onderling te gaan vergelijken erg groot is.

Dit soort vergelijkingen vallen vaak negatief uit voor onszelf. We vergelijken de voortgang van de ander met die van onszelf, we vergelijken de programma’s van anderen met die van onszelf, en we vergelijken ook de resultaten, het uiterlijk, de status van de ander met onszelf en we vinden onszelf altijd tekort schieten.

Wie is jouw spiegel?

Als zelfstandig professional levert dit fenomeen bijzondere problemen op. Als zelfstandige heb je namelijk geen baas die je vertelt wat je moet doen, en geen spiegel die je vertelt of je het wel of niet goed doet. De enige spiegel zijn vaak de andere ondernemers, die je mailbox en social media linken volstoppen met succesverhalen.

We hebben namelijk naast de neiging om te vergelijken ook de neiging om vooral onze successen te delen. We delen niet altijd onze worstelingen en onze slechte dagen, maar we gaan meestal op social media als we goed nieuws hebben. Feestboek:-)

De rest van de wereld leest dit en denkt: “Zie je wel, die ander doet het altijd beter dan ik. Die is succesvoller, stralender, beter, knapper dan ik”.
En hup, daar gaan we onszelf weer met anderen vergelijken. De cirkel is rond.

Wil jij ook een ton verdienen?

Als we ons onzeker voelen, willen we ons graag vasthouden aan kennis. Dat is tastbaar. We denken door meer te leren, door meer boeken te lezen, door meer opleidingen te volgen, dat we ons dan minder onzeker voelen.

Verkopers en marketeers spelen vaak handig in op deze onzekerheid. Zij beloven dat je binnen een jaar een ton kunt verdienen, als je maar de kennis in huis haalt die zij al hebben. Zij spiegelen je alle succesverhalen voor en aangezien we onszelf graag vergelijken, worden we aangestoken om dit ook te willen. We schrijven ons snel in voor de opleiding.

Natuurlijk zijn er mensen die dit succes vervolgens ook bereiken en die daar erg gelukkig van worden. Er is namelijk niets mis met veel van de marketingopleidingen.

Het gaat pas stromen als het bij jou past!

Maar voor een grote groep ondernemers die deze opleidingen volgen gaat de vlieger niet op. Zij volgen alle adviezen op en toch werkt het niet. Zij bereiken niet de ton binnen een jaar, sterker nog, sommige ondernemers gaan zelfs slechter presteren.

Dat komt omdat dit soort prikkels van het verdienen van een ton allemaal van buiten worden aangereikt. Andere mensen laten zien dat het mogelijk is en dan willen wij het ook. Andere mensen gebruiken bepaalde marketingtechnieken en worden daarmee succesvol en dan willen wij dit ook.

In mijn visie gaat het echter niet werken als jouw verlangen om meer te verdienen met wat jij het liefste doet niet van binnenuit komt. Als je alleen maar iets doet omdat anderen het ook zo doen, zonder dat je daar echt mee verbonden bent, dan werkt het niet. Dan voelen de klanten feilloos aan dat het niet echt is en dan komen ze niet.

Ondernemen is in mijn visie het vermogen om eerst bij jezelf te rade te gaan wat jij nu zelf wilt bereiken, wat jij zelf in de wereld wilt zetten en waarom. Als je dat weet, als jij je eigen programma’s aan jezelf hebt verkocht, pas dan kun je het aan anderen verkopen. Pas dan gaan de marketingtechnieken voor je werken, omdat ze van binnenuit gevoed worden en niet van buitenaf.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?