Page content

article content

Spoedcursus trainen en coachen

De opdracht is simpel

Ga in 3-tallen uiteen en help elkaar om een beperkende overtuiging te transformeren in een helpende gedachte.

De mensen die deze opdracht doen zijn allemaal ondernemers: coaches en adviseurs. Ze hebben zich ingeschreven voor een 1-daagse workshop waarin ze leren om hun eigen groepsprogramma’s in de markt te zetten.

Bij wijze van kennismaking heb ik de deelnemers gevraagd om te durven dromen dat ze een 6-maanden programma aanbieden aan hun klanten voor 8.997 euro. Daarna vraag ik wat er in hun hoofden omgaat.

Het zal je niet verbazen dat er ineens beren op de weg verschijnen, die dingen zeggen als:

  • Ik heb niet genoeg expertise om dit programma te maken.
  • Mijn klanten gaan dit bedrag nooit betalen.
  • Zelf doe ik ook maar wat, wie ben ik om dat aan anderen te leren?

Beren op de weg, spinsels in je hoofd

Daarom geef ik de deelnemers aan de workshop nu de opdracht om deze beren te tackelen. Ik vraag ze om elkaar te helpen om deze beperkende gedachten om te zetten in een gedachte die aanzet tot positieve actie.

Plotseling draait een deelnemer zich naar mij om. Ze zegt: “Ik wil haar wel helpen, maar het enige dat ik kan bedenken zijn oplossingen”.

Briljante opmerking,waar ik meteen op inhaak. Bij deze deelnemer is het goede belletje gaan rinkelen.

Wat gebeurt er als je denkt in oplossingen?

Je hoort iemand iets zeggen wat je zelf herkent. Wie weet heb je daar zelf al eens een oplossing voor bedacht. Dat idee presenteer je direct aan de ander. Of andersom: je vindt het onzin wat de ander denkt en je vertelt hoe jij erover denkt. Het enige wat de ander hoeft te doen is te denken wat jij denkt en dan is zijn of haar probleem opgelost.

Maar is dat ook zo?

Wat je doet als je de ander jouw oplossing op een presenteerblaadje aanlevert is dat je de ander gaat overtuigen. Je wilt dat de ander net zo gaat denken als jij en gooit alle argumenten in de strijd. Dit alles met de beste bedoelingen, dat staat buiten kijf.

Wat gebeurt er bij de ander?

Er zijn 2 mogelijke reacties:

  1. De ander voelt zich klein gemaakt en schiet in de verdediging.
  2. De ander gelooft in jouw idee en knikt gedwee bij alles wat je zegt.

En dan nu de grote vraag. Gaat de ander jouw advies ook echt opvolgen? Denk je dat dit leidt tot gedragsverandering?

Ik denk het niet.

Mensen laten zich vrijwel nooit door anderen overtuigen

Maar wel door zichzelf. Als zij zelf een oplossing verzinnen voor hun probleem is de kans veel groter dat ze deze oplossing ook gaan integreren in hun leven. Pas dan is er sprake van gedragsverandering.

Dit betekent heel veel voor jouw werk als Workshoptrainer.

Het is dus NIET jouw werk om de ander jouw kant-en-klare oplossingen te presenteren.

Wat je wel kunt doen is het ontwerpen van een leertraject waarin je klanten of je deelnemers leren om zelf hun problemen op te lossen.

En dat is niet altijd gemakkelijk

Als workshoptrainer heb je het leerproces goed te ontwerpen en geduldig te wachten tot je deelnemer zelf de oplossing verzint die jij allang bedacht hebt.

Soms kunnen adviseurs dit lastig vinden, omdat zij juist zo goed zijn in het verzinnen van die oplossingen. Nu deze adviseurs workshoptrainers worden, moeten ze dus ineens op hun knokkels bijten om die oplossing niet te snel te geven.

De kunst is om jouw expertise te vertalen in effectieve werkvormen binnen een helder leertraject en niet in een PowerPoint presentatie van 1600 slides.

Een leuk proces dat je niet alleen hoeft te doen. Liever niet zelfs. Met elkaar en met de haalbare stappen gaat het jou ook zeker lukken. Wil je weten hoe? Klik hier om in een Wat-is-mijn-kennis-waard gesprek met elkaar te sparren.

Comment Section

0 reacties op “Spoedcursus trainen en coachen

Plaats een reactie


*