Page content

article content

Sorry!

“Ik heb veel opleidingen gedaan, maar dit is pas echt moeilijk” verzucht een deelnemer aan het 6-maanden programma afgelopen week tegen mij (gelukkig met een glimlach). De andere deelnemers vallen instemmend in. Het valt allemaal niet mee.

Een vrouw uit een eerder programma omschrijft het nog sterker: “Ik heb in dit 6-maanden programma meer geleerd dan in de laatste 5 jaar”, maar “het doet wel pijn aan mijn kop”.

Soms voel ik me een echte boeman, of boevrouw. Er wordt namelijk nogal wat afgezucht door de mensen die bij mij een programma volgen. Het is een hele worsteling. Soms vallen er zelfs tranen.

Wat doe ik deze mensen in hemelsnaam aan?

Het antwoord is dat deze mensen leren om een leertraject te ontwerpen en te begeleiden.

En dat valt niet mee.

De deelnemers die hier zo hard aan het werk zijn, zijn stuk voor stuk adviseurs en coaches die ergens veel van weten. Specialisten met heel veel kennis in hun hoofd. Kenniswerkers die geweldig goede adviezen kunnen geven.

Ik help deze deelnemers om hun kennis te vertalen naar groepsprogramma’s.Daarmee krijgen ze meer grip op hun inkomen en hun agenda, gaan ze meer verdienen en bouwen ze waarde op in hun bedrijf (groepsprogramma’s kun je in je bedrijf achterlaten en dus verkopen als je wilt stoppen met werken).

Toen zij nog alleen nog uurtje-factuurtje werkten als adviseur, werden zij betaald om adviezen te geven. Om hun klanten voor te zeggen hoe zij hun problemen op kunnen lossen. Maatwerk oplossingen waar de klanten beter van worden, maar waar stiekem ook heel veel dure tijd in gaat zitten.

Maar nu draaien we het hele verhaal om:

  • In plaats van vraaggericht oplossingen te bedenken, gaan mijn deelnemers nu aanbodgericht programma’s aanbieden.
  • In plaats van achter de klanten aan te lopen, nodigen zij de klanten nu uit voor hun programma.
  • In plaats van maatwerk oplossingen te bedenken voor hun klanten, leren ze nu om hun klanten zélf hun oplossingen te laten bedenken.

Dit is niet alleen maar een voordeel voor de adviseurs, zeker niet. Want voor de klanten zijn groepsprogramma’s veel betaalbaarder en bovendien kunnen ze ook veel van elkaar leren.

Voor deze klanten is het bovendien veel beter als zij de ruimte krijgen om hun eigen oplossingen te bedenken. Waarom? Omdat deze oplossingen veel langer worden gedragen en beter worden nageleefd door de klanten.

Je wilt dat er echt iets verandert bij jouw deelnemers

Gedragsverandering ontstaat pas als klanten zélf gemotiveerd zijn én de vaardigheden beheersen om iets anders te gaan doen. Als trainer moet je die gedragsverandering faciliteren. Voorzeggen is niet effectief. De ruimte geven om zelf iets te leren wel.

Dat houdt wel in dat de adviseurs die binnen komen in mijn programma nu trainers moeten worden. Ze ontwerpen een leertraject en begeleiden hun klanten door deze leergang, op weg naar de resultaten die zij wensen.

Klinkt simpel. Is het niet. Want als een klant een vraag stelt, zal de adviseur meteen een antwoord geven, terwijl je als trainer het geduld op moet brengen om je klant zelf de oplossing te laten bedenken.

Oei ik mag het niet oplossen!

Als een deelnemer aan jouw groepsprogramma een vraag stelt, bedenk je nu geen kant en klare oplossing. Wel bedenk je een werkvorm waarin de deelnemer leert zelf zijn oplossing te formuleren en te implementeren.

Gevolg? In mijn trainingen zitten adviseurs die op hun knokkels bijten omdat ze steeds ZO GRAAG alle antwoorden wille voorzeggen aan hun klanten, terwijl ik ze nu leer om te wachten totdat hun deelnemer het zelf verzint.

Deze adviseurs vragen mij het hemd van het lijf over werkvormen en andere didactische vraagstukken om een goed leertraject te ontwerpen. En elke keer als ze denken dat ze het nu snappen, betrap ik ze toch weer ergens op de adviezen die ze hun klanten zó graag willen meegeven, maar waarmee ze ook zorgen dat hun klanten minder leren.

Er is gelukkig ook een positieve keerzijde. Ik hoor van mijn deelnemers dat ze veel minder last hebben van spanning als ze hun workshops geven, omdat ze nu weten waarmee ze bezig zijn.

Kennis van didactiek geeft zelfvertrouwen

Didactisch vakmanschap zorgt er bovendien voor dat je klanten daadwerkelijk hun resultaat behalen aan het einde van je groepsprogramma. Dat is het enige criterium om te bepalen of een groepsprogramma wel of niet goed is. Daarmee is het tevens een enorme steun in je marketing, want juist dit element zorgt voor de beste vorm van mond-tot-mond reclame die je kunt wensen.

Maar alsnog sorry Wim, Suzanne, Annick, Petra, Simone, Annick, Ingrid, Marga, Robert, Nanda, Lucienne, Jacqueline, Arabella, Annemieke, Andrea, Petra, Peter, Michiel, Jeanet, Madelon, Caroline, Heleen, Camiel, Anke, Sylvia en alle andere deelnemers, voor het harde werken, de hoofdpijn en de worstelingen om iets ouds af te leren en iets nieuws aan te leren in mijn programma’s. Het plezier, het gemak en de extra inkomsten die deze opvallend goede groepsprogramma’s nu al opleveren maken hoop ik veel goed!

Comment Section

0 reacties op “Sorry!

Plaats een reactie


*