Page content

article content

Waarom ik een kinderfiets meeneem naar mijn workshop?

Train-de-trainer workshop

Afgelopen week liep ik met een kinderfiets onder mijn arm een chic kantoorpand binnen. Ik was daar om een ‘train-de-trainer’ te geven. De mensen die ik passeerde keken me lachend aan. Ze volgden me zelfs naar de trainingszaal!

Waarom neem ik een kinderfiets (en bandenplakspul) mee, als ik een pand inloop om een ‘train-de-trainer’ workshop te geven?
Ik heb de kinderfiets nodig voor mijn workshop, waarin deelnemers de belangrijkste trainersvaardigheden leren.

Verschillende leerstijlen meenemen

Het doel van de werkvorm met de kinderfiets is dat mijn deelnemers onthouden hoe het zit met de vier verschillende leerstijlen.

De theorie uitleggen over verschillende leerstijlen kun je op heel verschillende manieren doen.
Een eerste manier om de theorie te presenteren is met Powerpoint.Deze optie valt voor mij af. Ik werk zelf nooit met Powerpoint. Dat leg ik in een volgend artikel graag een keer uit.

Een tweede manier is via een interactieve presentatie van de lesstof. Dat interactieve zorgt er al voor dat mijn deelnemers de stof beter onthouden, maar het kan nog beter.

Een derde manier is om een werkvorm te koppelen aan de theorie, die er gegarandeerd voor zorgt dat mijn deelnemers de theorie over de leerstijlen nooit meer vergeten.

Hoe doe je dat?

Om goed dingen te kunnen onthouden, heeft ons brein 3 dingen nodig:
1. Emotie
2. Beweging
3. Herhaling

Met een kinderfiets breng ik alle elementen aan in mijn werkvorm. Mensen koppelen een positieve emotie aan een kinderfietsje, zeker als het er zo lekker fel gekleurd uitziet.

Daarna vraag ik aan alle deelnemers om iets te doen met de kinderfiets. Daarmee zet ik ze in beweging. Het helpt de zuurstoftoevoer naar de hersenen. Het brengt ze bovendien in een onverwachte situatie, die vaak op de lachspieren werkt. Ook dat helpt weer om een positieve emotie te koppelen aan de droge theorie.

En omdat ze het allemaal doen, heb je automatisch ook de herhaling van de theorie.

Welke theorie je ook wilt bespreken in je workshop (of je presentatie), het is altijd mogelijk om emotie, beweging en herhaling op te roepen bij je deelnemers.

Dat zorgt ervoor dat je deelnemers de stof – en jou! – beter onthouden. En het zorgt voor een stuk hilariteit in je workshop, waar ik zelf erg van kan genieten.

Welke werkvormen gebruik jij in je workshop om emotie, beweging en herhaling op te roepen bij je deelnemers? Ik ben heel erg benieuwd. Je kunt onder deze blog reageren of op deze link klikken.

Stap2Tip: Koppel emotie, beweging en herhaling aan je presentatie van de theorie in je workshop. Dat zorgt ervoor dat de stof – en jij – veel beter in het geheugen van de deelnemers blijven hangen.

 

Comment Section

0 reacties op “Waarom ik een kinderfiets meeneem naar mijn workshop?

Plaats een reactie


*