Waarom je je doelgroep echt moet leren kennen en durven kiezen
19 april 2016 
2 min. leestijd

Waarom je je doelgroep echt moet leren kennen en durven kiezen

Een mooie zin uit een van de voorgaande blogs van Workshoptrainer. 

Dus als aanbieder van groepsprogramma’s is het nodig dat jij een doelgroep kiest, en dat jij deze doelgroep heel goed leert kennen, zodat jij een programma voor de kunt maken dat ze past als een warme winterjas in december en die doet wat het belooft.

De doelgroep leren kennen

Daar ben ik dan ook met heel veel plezier mee bezig. Het liefst in een persoonlijk gesprek zodat we echt even met elkaar kunnen sparren en vragen stellen:

Waar sta je in je business? Waar wil je naar toe? Wat zijn je ideeën? Waar loop je tegen aan?

Vragen om iemand te leren kennen. Heerlijk om over te praten, toch? Gelukkig merk ik dat de klanten van Workshoptrainer die ik tot nu toe aan de lijn heb gehad dat ook prettig vinden. Dat maakt het gemakkelijker om het volgende telefoontje weer te doen.

Investeren in het leren kennen van je doelgroep

Investeren in het leren kennen van de behoeften van je doelgroep. Zodat je jouw doelgroep zo goed mogelijk kan blijven bedienen met programma’s die ze helpen resultaten te halen. Dat kan niet vaak genoeg herhaald worden.

De relaties van Workshoptrainer en dus wellicht ook jij hebben ideeën genoeg merk ik. En geweldige idealen voor hun doelgroep.

Vaak hebben ze ook al een paar mooie stappen gezet: Ze kennen hun doelgroep en de problemen die hun doelgroep ondervindt heel goed. En als je daar dan ook een mooie oplossing voor hebt, kun je echt resultaat neerzetten voor jouw klanten. Geweldig!

Soms heb je nog te sleutelen en te durven kiezen

  • dan merk je dat je doelgroep nog wat te breed is (vrouwen tussen de 40 en de 50)
  • signaleer jij wel bepaalde problemen maar ervaart jouw doelgroep dat niet als probleem (en voelen dus geen noodzaak om hier iets aan te doen)
  • of je vindt het best spannend om voor een groep te staan en jouw kennis over te brengen (dat is echt anders dan 1 op 1 met jouw klant werken)

Dan heb je nog te sleutelen. En net als ik veel in gesprek te gaan met je doelgroep. Zodat je er op die manier achter komt wat er precies speelt en waaraan zij behoefte hebben. Keuzes durven maken.

Klinkt zo simpel, is niet altijd zo eenvoudig:-)

Zullen we de uitdaging aangaan om deze week 3 mensen uit jouw (potentiële) doelgroep te spreken? Vraag hoe het met ze gaat. Met hun leven, met hun business. En luister! Ik ga het zeker doen. Doe je mee?

Herken je de plannen, de ideeën en de idealen die jij voor jouw doelgroep ziet en wil het er nog niet van komen om deze uit te werken? Dan vind ik het leuk om ook met jou in gesprek te komen. Laat dat weten door te mailen naar marja@workshoptrainer.nl en dan vinden we een moment om elkaar te spreken. Ik zal je minimaal 1 tip geven waarmee je direct aan de slag kan. Dat beloof ik.

Mocht je tegen andere zaken aanlopen bij het maken, verkopen en geven van jouw groepsprogramma’s kom ik ook graag met je in gesprek. Ik heb er de komende weken bewust extra tijd voor gereserveerd!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?