Ontdek hoe jij meer klanten kunt helpen met de kennis die je hebt.

Met dit stappenplan maak je een opvallend goede programma's die altijd voor minimaal 90% volgeboekt zijn.

Page content

article content

Waarom nou toch die ene doelgroep kiezen?

Ken jij die grap van die twee ondernemers die een goede boterham wil verdienen met groepsprogramma’s?

Ze beginnen niet.

Het argument is vaak: gebrek aan tijd. Er is geen tijd om even afstand te nemen van je bedrijf en nieuwe programma’s te ontwikkelen, want alle mails van individuele klanten vragen nu om een antwoord.

Als je moet kiezen tussen

(1) op korte termijn minder verdienen maar wel zekere inkomsten, tegen

(2) op de langere termijn veel meer verdienen nadat je daar tijd en geld in hebt geïnvesteerd,

wint vaak de eerste optie.

Je weet wat je hebt en je weet niet wat je gaat krijgen. Dus kiezen we voor de zekerheid van wat we hebben, ook al is dat niet ideaal.

Wat heb je nodig om te starten?

Kiezen voor een betere optie die langer op zich laat wachten vraagt moed.
De moed om de tijd en het geld te investeren. De moed om alles opzij te zetten voor een droom die nog geen werkelijkheid lijkt te willen worden.

En de moed om te kiezen.

Vraag gestuurd of aanbod gestuurd werken

Er is een enorm verschil als je je geld verdient met individuele klanten of als je met groepen inkomsten wilt genereren.

Als je 1-op-1 werkt, hoef je niet zoveel voor te bereiden. Je klant stelt een vraag, en nog een vraag, en jij beweegt mee met de klant. Jij weet op dat moment op elk probleem een oplossing daar hoef je van tevoren niet lang over na te denken.

Als je met groepen werkt, kan dat niet. Dan moet je goed voorbereiden. Je bewegingsruimte om mee te bewegen met individuele klanten is er gewoon niet meer, omdat je werkt met meerdere klanten tegelijk. En die klanten gaan niet zitten wachten terwijl jij met één persoon bezig bent.

Als je met groepen werkt, moet je dus van tevoren al weten welke vragen jouw klanten gaan stellen, en in welk tempo.

Als een ware strateeg ben je aan het visualiseren wat jouw deelnemers op welk moment in de toekomst nodig hebben zodat ze allemaal, zonder uitzondering, aan het einde van je programma de resultaten gaan halen die zij wensen.

Dan moet je je doelgroep dus wel goed kennen.

Alle marketeers raden je aan om een niche te kiezen, of te kiezen voor één bepaalde doelgroep.

Als trainer kan ik je hetzelfde aanraden.  Je kunt pas beloven aan je groep deelnemers dat ze allemaal resultaten halen uit het programma, als jouw deelnemers hetzelfde proces ongeveer tegelijkertijd doorlopen, zodat ze van jou en van elkaar kunnen leren en oefenen met nieuw gedrag.

Dus als aanbieder van groepsprogramma’s is het nodig dat jij een doelgroep kiest, de heel leuk vindt én dat jij deze doelgroep heel goed leert kennen, zodat jij een programma voor de kunt maken dat ze past als een warme winterjas in december en die doet wat het belooft.

Een doelgroep kiezen

Zelf heb ik dit ook met mijn andere bedrijf meegemaakt. De Project Leadership Academy. Vroeger heetten we Greenhart en deden we Leiderschapsprogramma’s voor iedereen. Daar geloofden we ook echt in. En terecht. Alleen niet erg makkelijk voor een duidelijk aanbod en marketing boodschap.

Met de (toen beste enge) keuze voor Project Managers én een andere naam, werd het ondernemen echt makkelijker. Leiderschapsprogramma’s voor Project Managers en het begeleiden van Project teams.

Inmiddels hebben we daar ook alweer een hele ontwikkeling meegemaakt. Van Leiderschap zijn we steeds meer naar Teamcoaching gegroeid. Zowel in de opleiding als met het begeleiden van teams. Om het aanbod nog beter (en schaalbaar!) te maken hebben we een Teamcoach Tool ontwikkeld en een V6 teammeting. Dus binnenkort: teamcoach trajecten met metingen en een opleiding voor Teamcoaches. Het voelt heel goed!

Met de pootjes in de modder

Ik zet de kennis om aanbod gericht te werken en succesvolle programma’s te maken en te verkopen dus niet alleen in voor klanten van Workshoptrainer, maar ook nog steeds zelf met de pootjes in de modder. Daar houd ik van!

Neem je een volgende stap?

Wil jij ook leren om een goed aanbod te maken van jouw kennis?

Vraag hier een Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard-Gesprek aan. Ik houd elke week een paar plekken vrij voor deze gesprekken. We spreken eerlijk en open over jouw plannen en we kijken met welke stap ik je kan helpen.

 

Comment Section

0 reacties op “Waarom nou toch die ene doelgroep kiezen?

Plaats een reactie


*