Page content

article content

Waarom nou toch die ene doelgroep kiezen?

Ken jij die grap van de zelfstandig ondernemers die een goede boterham wil verdienen met groepsprogramma’s?

Ze beginnen niet.

Het argument is vaak: gebrek aan tijd. Er is geen tijd om even afstand te nemen van je bedrijf en nieuwe programma’s te ontwikkelen, want alle mails van individuele klanten vragen nu om een antwoord.

Als je moet kiezen tussen

(1) op korte termijn minder verdienen maar wel zekere inkomsten, tegen

(2) op de langere termijn veel meer verdienen nadat je daar tijd en geld in hebt geïnvesteerd,

wint vaak de eerste optie.

Je weet wat je hebt en je weet niet wat je gaat krijgen. Dus kiezen we voor de zekerheid van wat we hebben, ook al is dat niet ideaal.

Wat heb je nodig om te starten?

Kiezen voor een betere optie die langer op zich laat wachten vraagt moed.
De moed om de tijd en het geld te investeren. De moed om alles opzij te zetten voor een droom die nog geen werkelijkheid lijkt te willen worden.

En de moed om te kiezen.

Vraag gestuurd of aanbod gestuurd werken

Er is een enorm verschil als je je geld verdient met individuele klanten of als je met groepen inkomsten wilt genereren.

Als je 1-op-1 werkt, hoef je niet zoveel voor te bereiden. Je klant stelt een vraag, en nog een vraag, en jij beweegt mee met de klant. Jij weet op dat moment op elk probleem een oplossing daar hoef je van tevoren niet lang over na te denken.

Als je met groepen werkt, kan dat niet. Dan moet je goed voorbereiden. Je bewegingsruimte om mee te bewegen met individuele klanten is er gewoon niet meer, omdat je werkt met meerdere klanten tegelijk. En die klanten gaan niet zitten wachten terwijl jij met één persoon bezig bent.

Als je met groepen werkt, moet je dus van tevoren al weten welke vragen jouw klanten gaan stellen, en in welk tempo.

Als een ware strateeg ben je aan het visualiseren wat jouw deelnemers op welk moment in de toekomst nodig hebben zodat ze allemaal, zonder uitzondering, aan het einde van je programma de resultaten gaan halen die zij wensen.

Dan moet je je doelgroep dus wel goed kennen.

Alle marketeers raden je aan om een niche te kiezen, of te kiezen voor één bepaalde doelgroep.

Als trainer kan ik je hetzelfde aanraden.  Je kunt pas beloven aan je groep deelnemers dat ze allemaal resultaten halen uit het programma, als jouw deelnemers hetzelfde proces ongeveer tegelijkertijd doorlopen, zodat ze van jou en van elkaar kunnen leren en oefenen met nieuw gedrag.

Dus als aanbieder van groepsprogramma’s is het nodig dat jij een doelgroep kiest, en dat jij deze doelgroep heel goed leert kennen, zodat jij een programma voor de kunt maken dat ze past als een warme winterjas in december en die doet wat het belooft.

 

Comment Section

0 reacties op “Waarom nou toch die ene doelgroep kiezen?

Plaats een reactie


*