Page content

article content

Wat is het effect van jouw workshop of (online) training?

Een zaaltje in een conferentiecentrum aan het begin van een workshop of een training. Je ziet mensen wat aarzelend binnen komen. Iedereen is blij dat de file achter de rug is en de dat ze de weg hebben gevonden. Iedereen is nog afwachtend wat er gaat komen.

Dat zelfde zaaltje in het conferentiecentrum, maar dan aan het einde van het event. Hoe kijken mensen dan? Zijn ze blij dat ze zijn gekomen? Zijn ze nog meer in de war als toen ze binnen kwamen? Hebben ze antwoorden gekregen op hun vragen?

Het effect dat je wilt bereiken is dat mensen op vleugels de deur uit gaan. Vol nieuwe energie en inspiratie.

Maar als goede workshoptrainer wil je nog iets meer

Je wilt dat mensen een actielijst in handen hebben en dat ze weten wat ze maandag kunnen doen om hun resultaten te bereiken.

Trainen, workshops geven, events organiseren: eigenlijk is het een raar vak. Je haalt mensen uit hun normale werkomgeving en laat ze dan iets nieuws leren. Vervolgens laat je mensen los om in hun eigen omgeving te gaan toepassen wat ze in dat zaaltje hebben geleerd.

Dan vraag je heel veel van je deelnemers. Want kennis opnemen is niet moeilijk, maar kennis TOEPASSEN is pas een echte kunst. Goede voornemens zijn vaak snel gemaakt, maar weten jij nog hoe vaak jij je daadwerkelijk aan je voornemens hebt gehouden?

Overigens: deze vragen gelden ook voor je online trainingen. Ook dan is een training pas succesvol als je deelnemers na de training iets anders gaan DOEN. Hoe je deelnemers in de actiestand komen is dan nog een lastigere vraag, omdat je in je online trainingen vaak de energie en de inspiratie mist die mensen meekrijgen als ze een live workshop volgen.

Wat kun jij als workshoptrainer doen om te zorgen dat mensen daadwerkelijk wat gaan doen met de kennis?

Een paar tips

  • Verdiep je in didactiek en leer hoe jij je trainingen zo kunt ontwerpen dat je deelnemers maximaal effect halen uit jouw workshop of (online) training. Wat kun jij tijdens de training al doen om de overstap naar de periode na de training voor jouw deelnemers makkelijker te maken?
  • Focus je niet alleen op de inhoud van de training zelf maar verleg het leerdoel naar de periode na je training. Wat hebben jouw deelnemers nodig om na de training daadwerkelijk hun gedrag te veranderen?
  • Kondig tijdens je (online) training al aan hoe mensen met jou en met elkaar in contact kunnen blijven. Denk dan aan een terugkommoment via de telefoon of mail of een terugkomdag.

Je kunt ook een online leeromgeving maken waarin deelnemers elkaar kunnen blijven ontmoeten. In deze omgeving kun je nieuwe tips of extra opdrachten geven. Je deelnemers kunnen vragen stellen aan elkaar en aan jou. Vooral is dit een plek waarin iedereen er weer aan herinnerd wordt dat er nog een actielijst ligt en dat ze daar vandaag actie in kunnen ondernemen.

 

Comment Section

0 reacties op “Wat is het effect van jouw workshop of (online) training?

Plaats een reactie


*