Page content

article content

Welke kennis stop jij in een workshop?

Welke kennis wil je overdragen?

Laatst had ik een erg leuk gesprek met een uitgever. Eigenlijk doen we hetzelfde werk. We vragen aan onze klanten welke kennis ze willen overdragen. Deze vraag lijkt simpel, maar is het allerminst. Want als we veel kennis in ons hoofd hebben, waar beginnen we dan met vertellen? En houden we ooit weer op?

Die laatste vraag kunnen workshoptrainers soms maar moeilijk beantwoorden.

Beginnende workshoptrainers

Ik zie af en toe beginnende workshoptrainers heel veel moeite doen om al hun kennis in één keer in één workshop te stoppen. Achteraf verlaat het publiek met glazige ogen de zaal, een beetje platgeslagen door alle informatie. De kans dat ze iets onthouden is niet zo groot, de kans dat ze er iets mee gaan doen nog kleiner.

Maar hoe bepaal je nu welk onderwerp je wel en welk onderwerp je niet in je workshop stopt? Hoe maak jij je kennis zo goed mogelijk overdraagbaar?

Worstel jij ook met die vragen?

Ik kom veel zelfstandig dienstverleners tegen die worstelen met deze vragen. Als je zelf expert bent in je vakgebied, dan is je kennis als een soort ei waar je bovenop zit. Je zit op goud, maar je zit er zo dicht bovenop dat je het zelf helemaal niet meer kunt overzien. Bovendien vind jij je eigen kennis zo vanzelfsprekend, dat je je afvraagt of anderen er wel voor zouden willen betalen.

Je kennis komt vaak wel naar boven als andere mensen vragen gaan stellen; bijvoorbeeld als een klant vraagt om een maatwerk- of incompany traject. Dan blijk je ineens heel veel te weten en dan blijken je klanten er graag veel voor over te hebben.

Wat als je dit wilt omdraaien

Als jij een aanbod wilt gaan maken waar jij je klanten voor gaat uitnodigen (bijvoorbeeld voor een workshop met open inschrijving), is het ineens veel moeilijker om te bedenken waar je workshops over moeten gaan. En al helemaal om te bedenken hoeveel je er dan voor kunt vragen.

Ik help zelfstandig dienstverleners om hun expertise te vertalen in workshops, trainingen en evenementen, waarmee ze meer klanten krijgen en houden.

Dat doe ik door ze 2 vragen te stellen:

1. Welk resultaat wil jij bereiken met je workshops?

Op deze vraag zijn een aantal antwoorden mogelijk:

  • Door je kennis te vertalen in workshops, wordt het overdraagbaar en kun je het dus ‘verkopen’ aan meerdere klanten tegelijk.
  • Als je dit succesvol doet, kun je na een aantal jaren ook je bedrijf verkopen. Dit kan niet als je alleen maar 1-op-1 voor je klanten hebt gewerkt, want dan stopt je bedrijf automatisch op het moment dat jij ophoudt met werken.
  • Je kunt je kennis delen met meer mensen tegelijk, waardoor je meer tijd krijgt om nog meer klanten te helpen.
  • Door een workshop te geven wordt je een expert in de ogen van je publiek en kun je nu hogere prijzen vragen.
  • Je maakt direct contact met je doelgroep: dé manier om nieuwe klanten aan te trekken.

2. Kun je een stappenplan maken voor je doelgroep, waarmee ze overzicht krijgen hoe zij hun resultaten kunnen halen?

‘Stappenplan’ is het toverwoord. Als je heel veel kennis hebt, dan is het belangrijk om het op te delen in verschillende stappen die je deelnemers kunnen volgen. Zie het als de hoofdstukindeling in je boek. Pas als je deze structuur te pakken hebt, kun je je kennis goed gaan overdragen.

Het is heel moeilijk om dit stappenplan te ontdekken in je eigen kennis, omdat je er zelf veel te dicht bovenop zit. Daar heb je echt anderen voor nodig die je daarbij helpen.

Zo kunnen wij je helpen

Ik wil dat graag voor je doen in het programma De korste weg naar een volle workshop. Dit is een coachingsprogramma met online sessies, online coaching en 1-op-1 live VIP coaching.  Ik doe dit graag, omdat ik heel goed kan denken in structuren en jou het overzicht kan geven dat je nodig hebt om je klanten beter mee te helpen.

In het 6-maanden programma van Workshoptrainer ga je in een groep gelijkgestemden aan de slag om jouw unieke stappenplan te maken. Bovendien ga je deze stappen ook helemaal invullen: we ontwerpen de workshops die bij de verschillende stappen horen, zodat je klanten hun resultaten halen. En tot slot gebruiken we hetzelfde stappenplan om je workshops te promoten en om je groepen gevuld te krijgen.

Tip: Maak een stappenplan dat je kunt gebruiken bij het ontwerpen, presenteren én bij het promoten van je workshops en trainingen. Probeer vooral niet al je kennis in één workshop te stoppen.

Comment Section

0 reacties op “Welke kennis stop jij in een workshop?

Plaats een reactie


*