Page content

Een leuke workshop of winstgevende plannen?

article content

Een leuke workshop of winstgevende plannen?

Leuk een workshop in elkaar draaien!

Regelmatig ontvang ik vragen over de vorm en inhoud van een workshop of training.

Wat is een leuke werkvorm en hoeveel onderwerpen zal ik behandelen?

Vragen van enthousiaste en positieve ondernemers die hebben gehoord dat het lucratief is om workshops te geven. 1 op veel weet je wel in plaats van 1 op 1 of uurtje factuurtje.

Maar wat nog veel belangrijker is, zijn de vragen die daarvoor eigenlijk beantwoord moeten worden. Voordat je überhaupt start met het maken van een workshop of training.

Hoe lucratief is het eigenlijk?

Want hoe weet je dat je ook deelnemers hiervoor zal vinden, welke investeringen in tijd en geld de marketing vraagt en wat je uiteindelijk onder aan de streep overhoudt?

In de 5 stappen die Workshoptrainer heeft ontwikkeld om succesvolle trainingsprogramma’s te ontwerpen én te verkopen, zijn daarom ook de eerste twee stappen gericht op de basis. Het neerleggen van een fundament. Eerst eens even goed kijken en puzzelen hoe winstgevend jouw plannen en mogelijkheden zijn.

  1. Welke kennis heb jij specifiek opgebouwd (vaak meer dan je denkt!)
  2. In welke logische stappen kun jij deze kennis opdelen?
  3. Welke producten kun je hiervan ontwikkelen en voor wie?
  4. Wat leveren die producten jou onder aan de streep op?

Heerlijke vraagstukken (dat vind ik dan;-) om een belangrijk besluit als aanbodgericht werken en producten ontwikkelen en verkopen te kunnen nemen en te vertrouwen dat het lukt.

Een gefundeerd besluit

“Ik vind het zo fijn dat jij deze vraagstukken in de eerste twee stappen van jouw programma behandelt Marja, zei Hans, een klant van mij. Dan kan ik tenminste een gedegen go of no go besluit nemen.”

En bij Hans werd dit na stap 2 ook een No go. Terwijl een andere klant na afronding van de tweede stap zelf al zei: En nu wil ik snel verder. Zij ging zelfs de andere deelnemers aan stap 1 en 2 motiveren om snel de Vip dag in te plannen en een besluit te kunnen nemen. Ik hoefde niet eens te “verkopen”.

En ik vind het fijn dat dit proces zo is ingericht. Het is een belangrijke investering zowel in tijd als in geld en ik heb maar 1 belang: leuke blije ondernemers die een succesvol aanbod ontwikkelen en verkopen.

De zakelijke kant van het verhaal

Het business gedeelte, de verdienmodellen, de businesscase, winstgevende plannen, de cijfers. Hoe je het ook wilt noemen, het is een belangrijk onderdeel van de programma’s van Workshoptrainer.

Daar kan ik met Femke Hogema van Financiën voor zzp’ers en medeschrijfster van de Nederlandse versie van Profit First (lezen!) ook heerlijke gesprekken over voeren waar we het over het belang de winstgevende plannen helemaal eens zijn.

Dit gaat ertoe leiden dat het onderdeel Winstgevende plannen van Femke in het online programma De kortste route naar een Winstgevend Aanbod (stap 1 en 2) zal worden verwerkt. Hierover hoor je binnenkort meer!

Mocht je alvast eens samen met mij willen sparren over jouw winstgevende aanbod, plan dan snel een Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard-Gesprek in. 

Doen hoor!

Comment Section

0 reacties op “Een leuke workshop of winstgevende plannen?

Plaats een reactie


*