Page content

article content

Zei de expert tegen de perfectionist ….

Je moet eerst heel veul weten;-)

Bij bosjes kom ik ze tegen: de coaches en adviseurs die denken dat ze pas een workshop mogen geven als ze minstens twee boekenkasten hebben uitgelezen. Die denken dat ze pas iets mogen roepen over een onderwerp zodra ze er echt alles van weten.

De angst is natuurlijk dat er straks iemand in je zaal een vraag stelt waar jij het antwoord niet op weet. En dat je dan afgaat. Door de mand valt. Dat iedereen kan zien dat jij niet de expert bent waar jij jezelf voor hebt uitgegeven.

Deze angst is vaak zo groot, dat de dienstverleners er maar niet aan beginnen om voor de groep te gaan staan en uitsluitend 1-op-1 blijven werken.

Liever volgen ze eerst nog een opleiding

En lezen nog een boek. Zo wordt het moment van de workshop steeds verder uitgesteld.

De perfectionist is de buurman van deze angst. Deze stem zegt dat je pas een workshop mag geven als je alles tot in de puntjes hebt voorbereid. Er mag niets mis gaan. Want dan val je door de mand en zien de mensen in je groep…. Afijn, vul zelf maar in wat er op de puntjes komt te staan.

Ik noem deze stemmen ‘de expert’ en ‘de perfectionist’

Ik zie ze grappig genoeg vooral boven komen drijven bij dienstverleners – vaak zijn het vrouwen – die heel veel weten, en die alles goed voor elkaar hebben. En toch weten deze ‘spoken’ de vrouwen ervan te weerhouden om hun eigen groepsprogramma aan te bieden.

Nu leer ik je hoe je workshops kunt geven, maar vooral ook hoe je een langer programma kunt bouwen en aanbieden. Workshops geven is leuk, maar je wilt ook klanten voor je vervolgprogramma’s.

Nu je toch bezig bent

Als je dan toch aan de gang gaat om een workshop te ontwerpen en te vullen, kun je net zo goed meteen een halfjaarprogramma bouwen en vullen. Net zo veel werk, maar met een halfjaarprogramma verdien je meteen veel en veel meer.

Stel nu eens dat al mijn klanten last hebben van deze belemmerende overtuigingen en dat ze hun groepsprogramma’s niet durven aan te bieden.

Stel je eens voor

Stel nu eens dat een social media expert geen 6-maanden programma durft aan te bieden, omdat het onmogelijk is om álles over social media te weten als de ontwikkelingen zo snel gaan.
Stel nu eens dat Ben Tiggelaar zijn ‘MBA in 1 dag’ niet meer durft aan te bieden, uit angst dat er een vraag uit de zaal komt waar hij het antwoord niet op weet.

Wat gebeurt er als je GEEN groepsprogramma’s aanbiedt? Dan blijven je klanten verstoken van een oplossing van hun probleem waar ze eigenlijk al heel lang op zitten te wachten.
Dan worden veel mensen niet geholpen, alleen maar omdat de expert zich zorgen zit te maken of ze wel expert genoeg is.

Mijn advies?

Geef je spoken ‘de expert’ en ‘de perfectionist’ en stoel en bedank ze voor hun komst. En zeg heel vriendelijk dat je vandaag niet laat tegenhouden om jouw eigen workshop of halfjaarprogramma aan te bieden.

Sterker nog: besef je ook dat je een veel betere workshoptrainer wordt als je juist niet dé expert bent, want dan wordt het kennisgat tussen jou en je publiek veel te groot. En dat perfecte groepsprogramma’s veel te saai zijn, dat mensen je pas leuk gaan vinden als je fouten maakt.

In 2018 gaan we weer starten met een nieuwe groep zodat jij in 2018 geweldige trainingsprogramma’s leert maken én verkopen. Klinkt goed? Klik hier voor meer informatie

Comment Section

0 reacties op “Zei de expert tegen de perfectionist ….

Plaats een reactie


*