Zonder raamwerk voor jouw kennis heb je onvoldoende klanten
28 februari 2018 
2 min. leestijd

Zonder raamwerk voor jouw kennis heb je onvoldoende klanten

Om maar even met de deur in huis te vallen. Als jij een vaag of onduidelijk aanbod hebt en niet duidelijk kan benoemen welke resultaten jouw klant bereikt, zullen ze geen ja zeggen.

En de mails die ik het vaakst ontvang gaan over het vinden of juist niet kunnen vinden van deelnemers. Terwijl de workshop of training al staat (tenminste voor het gevoel van de betreffende ondernemer).

Zo, jij bent lekker aardig vandaag Marja……

I know I know, maar soms is het wel goed om duidelijk te zijn. Want ik weet wat het ondernemers op kan leveren als je een goed fundament, raamwerk of stappenplan neerlegt. Hoe je het ook wilt noemen:-)

Dus om het aardige lijstje nog even wat groter te maken: zonder een duidelijk raamwerk:

  • vind je geen of onvoldoende klanten?
  • weet je niet waar je over moet schrijven?
  • heb je geen duidelijk verhaal wat je klanten met jouw kennis kunnen?

Wat je nodig hebt is een duidelijk stappenplan (zowel voor jouzelf als voor je klant, maar daar kom ik hieronder nog op terug).

Als je daar je energie aan besteedt en prioriteit aan geeft (in plaats van aan Facebook, Instagram, mooie plaatjes maken, een fotoshoot, je website, logo’s enzo;-) (you get the picture) levert je dat een fundament op waarop je vele jaren kan bouwen!

Met een framewerk:

  • weet je altijd content te creëren voor sm posts, blogs, artikelen, video’s;
  • kun je een logisch en opeenvolgend aanbod maken voor jouw klanten;
  • creëer je ook voor jouzelf veel duidelijkheid en vertrouwen om je aanbod te verkopen.

Ik zie het elke keer gebeuren als ik met een klant samen dit raamwerk of stappenplan in elkaar heb gezet. Ze zijn zo aangenaam verrast over de eenvoud en de duidelijkheid van de stappen. De logische volgorde die erin zit en ik zie hun vertrouwen groeien.

De schatkist voor jouw bedrijf en winstgevend aanbod is gemaakt!

Om dit stappenplan te maken is het handig om te weten

  • wat de waarde van jouw kennis is;
  • wat jouw ervaring of kennis uniek maakt;
  • hoe je een stappenplan maakt.

In het beschrijven van de waarde van jouw kennis zitten een paar addertjes voor ons als experts. Je weet waarschijnlijk heel veel en je bent gewend om dat in jouw eigen taal (vaak) vakjargon te benoemen. Dus kijk of je in het beschrijven van jouw kennis en jouw ervaringen zo dicht mogelijk bij jouw potentiële klant of eigen ervaring kan blijven.

De eerste stappen die je kunt zetten zijn in ieder geval:

  1. Schrijf op wat jouw unieke ervaring en kennis is. Maak een tijdlijn van jouw kennis en ervaringen. Wees uitgebreid in de dingen die je opschrijft. Schrijf ook (vooral zelfs) die dingen op die voor jou eigenlijk al heel gewoon zijn om te doen of te weten.
  2. Benoem welke resultaten jij zelf of jouw klanten bereiken of kunnen bereiken met jouw kennis.

Ik vind het super om deze kennis met jou te delen! Ik hoop ook echt dat je bovenstaande twee stappen gaat zetten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?