arrow_drop_up arrow_drop_down
7 november 2019 

Dat ene ding, waardoor iedereen direct snapt wat je doet!

Een workshop met slechts enkele deelnemers, trainingen en events die gecanceld moeten worden omdat er te weinig inschrijvingen zijn. Dat is de realiteit waar veel zelfstandige kennis ondernemers mee te maken hebben. Ze zijn er simpelweg niet in geslaagd om hun doelgroep voldoende te bereiken EN om de waarde ervan aan te tonen. Dat kan anders!

Wat doe jij? 

De vraag wat doe jij, zal je vast vaak gesteld zijn. Niet altijd een makkelijke vraag, toch?

Het is ook een vraag die ik stel aan deelnemers aan de Live workshop Maak een Opvallend Goede Workshop. Het is een vraag die ik van te voren stel en waarmee de deelnemers ook starten als interactieve werkvorm. En dat is niet voor niets.

Het verschil tussen “Oh wat interessant” of “vertel me NU meer”

Jouw antwoord kan het verschil maken tussen een reactie als “Oh wat interessant” of “vertel me NU meer”. En een innerlijk besluit dat is genomen om met jou te werken.

Waar ligt dat dan aan?

Het is niets ingewikkelds en jij kunt het ook gewoon vanmiddag al aanpassen

Vaak zijn het antwoorden waar jouw toehoorder niet zoveel mee kan.

  • balans weer vinden
  • in beweging komen
  • bewust worden van……
  • in je kracht komen
  • blokkades herkennen
  • bewustere keuzes maken om ……
  • meer energie

Voor jou heel logisch, want ……

Je bent expert. Je hebt een vak. Je hebt een bepaalde opleiding gedaan, een methodiek geleerd of ontwikkeld. Je weet dat je mensen of bedrijven daarmee kan helpen. Je hebt ook al tevreden klanten die hiermee een mooi resultaat hebben behaald.

Het is allemaal waar en waardevol maar tegelijkertijd niet iets waar een potentiële klant op zit te wachten of waar die zich mee bezig houdt. Die is namelijk vooral met zichzelf bezig:-)

Een veelgebruikte uitspraak tijdens de workshop of in het 6 maanden programma is:

“It is not about you”

Kun je het nog volgen?

Jouw expertise speelt natuurlijk wel een rol, maar het gaat niet om jouw expertise of om jou. Het enige dat belangrijk is, is een resultaat dat jij kan beloven of garanderen. Kijk maar eens naar de volgende zinnen.

Zo krijg jij een killerbody
The 4-hour workweek
Stop je scheiding
Ontwijnen: In 5 stappen naar een alcoholvrij leven
Marketing made so easy, you think you are cheating
Volgeboekte programma’s

Voel je het verschil? Dit is een heldere belofte. In sommige gevallen een bijdehante belofte.
Dus de grote vraag is: Wat is jouw heldere belofte? Zodat dat jouw antwoord kan zijn op de vraag: Wat doe je? Ik zorg voor Volgeboekte programma’s, uitverkochte zalen,  buds in seats.

Je weet dat actie en doen ook het verschil maakt toch? Dus als je jouw situatie zoals hierboven omschreven staat herkent, ga er dan ook mee aan de slag. Weten en er niks mee doen, dan kun je het net zo goed ook niet weten.

Wat is jouw heldere belofte?

Jouw beurt!

Wat helpt is om al jouw expertise en vakjargon uit je hoofd onder je stoel te zetten. Je mag het straks gewoon weer oppakken, maar nu even niet. Het helpt je om in de schoenen van de klant te staan.

1. Verplaats je helemaal in het probleem dat jouw potentiële klant heeft. Wat zie je dan voor je, wat denkt  jouw klant , wat voelt  hij of zij . Benoem het in hun eigen woorden.
Als je het niet weet: vraag het aan minimaal 10 mensen.

Ik denk dan aan een ondernemer die veel kennis heeft, die hard heeft gewerkt aan een workshop of een training, die best wel wat heeft gedaan om het bekend te maken maar daarna de training cancelt omdat er te weinig animo is.
Gefrustreerd, alleen, met het handen in het haar, een diepe zucht, gedachten als:  “Ik kan het niet, het is niet voor mij weggelegd. Waarom komt er nou niemand?”

Dat beeld.

2. Welk resultaat willen deze (in mijn geval) ondernemers?
Eigenlijk heel simpel: een volgeboekte workshop, een zaal vol met leuke deelnemers, een online programma met enthousiaste klanten.

Wat je daarin kan herkennen is vooral beeldende taal! Je hebt er direct een beeld bij. Dat maakt het voor mensen duidelijk en daardoor kunnen zij veel makkelijker ja zeggen tegen jouw aanbod in plaats van een beleefd ‘interessant’.

Zoals je ziet gaan deze twee vragen niet over jouw oplossingen.

Dus als je nu denkt: aha ik heb het vooral over mijn oplossingen en hoe goed die werken, dan is dat een mooie ontdekking. Ga aan de slag met de bovenstaande twee opdrachten en maak jouw resultaat zo beeldend en letterlijk mogelijk. Creëer jouw heldere belofte.

Als je mij jouw heldere belofte laat weten, dan laat ik je weten hoe helder ik hem vind. Een mooie testcase en gratis feedback. Ik verwacht wel dat je de opdrachten serieus hebt gedaan. Onze beider tijd is kostbaar.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?