De kip of het ei

Vorige week heb ik op aanraden van mijn coach een boek van Joe Dispenza gelezen. Ik koos voor Breaking the habit of being yourself. Ook in het nederlands uitgebracht onder de titel Overstijg jezelf.
Ik houd van engels:-)

Een zin die ik direct heb onthouden en nu ook zoveel mogelijk toepas is:
Do you believe in cause and effect or do you want to cause an effect.

Cause and effect; oorzaak en gevolg

Causing an effect: een effect veroorzaken

De meeste ondernemers, jij en ik ook, willen iets veroorzaken. Een effect creëren bij hun klanten, namelijk geweldige mooie resultaten door het volgen van jouw programma of methode. En daardoor en in die volgorde ook een mooi effect voor henzelf: een mooie omzet voor een goed belegde boterham en het liefste een beetje meer. Toch?

Dat cause and effect (oorzaak en gevolg) herken ik opeens in veel situaties. Bij mezelf: wow wat zit dat patroon er snel in. Ik heb….. dus. Ik heb geen….. dus. Ik kan niet …… dus.  Zelfs bij deze positief ingestelde altijd mogelijkheden ziende ondergetekende:-)

Als je ergens meer over weet, herken je waarschijnlijk wel dat je het opeens overal herkent. Je bent met iets bezig en dan pas valt je van alles rondom datgene op.

Een ondernemer die heel graag aan het programma “ Volgeboekt! Maak programma’s die wél verkopen” wil meedoen.
Zij stuurde mij een mail over de kip of het ei: Ik wil zo graag meedoen want ik weet dat ik mijn bedrijf anders wil inrichten. Dat ik programma’s wil maken. Maar ik zie geen geen mogelijkheid om de investering in jouw programma te doen:

Start ik niet, verandert er niets, dus ook niet in de financiën. Reden genoeg om in actie te komen.
Start ik wel en levert het niet op wat de verwachtingen zijn, dan werk ik me de beste bedoelingen in de schulden. De kip of het ei. Hoe zie jij dat?

Cause (geen geld) en effect (kan niet meedoen)

Natuurlijk hebben we met elkaar gesproken. De kip of het ei. Klinkt als twee dingen en daarmee ook als een dilemma. Maar ik geloof niet in dilemma’s. Ik geloof in ruimte en keuzemogelijkheden.

Hoe stap je vanuit dit gevoel van onmacht, geen mogelijkheid zien naar causing an effect: de situatie zo creëren dat er een gevoel ontstaat van mogelijkheden en invloed.

Samen hebben we een slim plannetje gemaakt om in deze situatie op korte termijn omzet te genereren. Nu is de ondernemer weer aan zet om in actie te komen. Dat gaat wel gebeuren vermoed ik:-)

Andere voorbeelden die mij opvielen:

Ik wil graag meer klanten. Maar ik wil ook tijd hebben voor mijn gezin, een fijn huis, vrienden. En mijn partner vindt het wel prima zo.
Of te wel: ik zit op een fluwelen kussen ———-> ik (kan/wil) niet doen wat nodig is.

Ik ben met mijn bedrijf nog niet waar ik wil zijn en weet ook niet precies hoe ik dat moet doen. Maar het is een kwestie van lange adem en volhouden.
Of te wel: ik weet niet hoe ik het moet doen ————-> ik blijf zelf aanmodderen

Bewust of soms ook onbewust leg je een relatie tussen een situatie en een logisch gevolg daarvan. Het kan niet anders.

Stel dat je de relatie tussen die twee dingen – oorzaak en gevolg – loslaat en gewoon gaat creeren wat jij wilt, op de manier waarop jij het wilt, waarin je denkt in en-en in plaats van of-of. Hoe zou dat voor je zijn?

De rest van het boek van Joe Dispenza is ook de moeite waard: hoe jouw gedachten, gevoelens en staat van zijn creëren wat er nu is. Jouw huidige situatie is precies een afspiegeling daarvan.

Wil je het anders? Break the habit of being you! How to lose your mind and create a new one.
Dus ik hoop natuurlijk dat jij kiest voor causing an effect! Wil je hulp, vraag het mij gerust.

Dat kan op verschillende manieren:

Of begin met het downloaden van mijn e-book met het stappenplan voor opvallend goede workshops die altijd volgeboekt zijn. Downloaden kan via deze link.

Bij alledrie heb je een mogelijkheid om mij live vragen te stellen!

als altijd op jouw succes,

Marja