veiligheid in jouw workshops creëren
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 februari 2019 

De X-factor in trainingen

Ik geef graag workshops en trainingen. Al meer dan 15 jaar. In 2003 startte ik met Persoonlijke Effectiviteits Programma’s, gevolgd door Leiderschapsprogramma’s en teamcoachtrajecten. En nu al jaren voor Workhoptrainer het traject Succesvolle Groepsprogramma’s Maken en Verkopen.

En ik volg ook veel workshops van andere trainers. Gisteren nog een training bij Tibor (Tactische Bedrijfsvoering) en in januari nog het driedaagse seminar bij Eelco de Boer.

Naderhand denk ik over de vraag welke factor beslissend is voor het succes van de training of het seminar.

Wat was in deze training de X factor?

Terugkijkend op de training van Tibor gistermiddag:

  • Er zaten 40 mensen in de zaal in een informele setting.
  • Fijne mix van mannen en vrouwen
  • Zette een goede verwachting neer bij de start: veel vragen om je aan het denken te zetten
  • Flink tempo in de onderwerpen en oefeningen
  • Direct en confronterend
  • Veel verhalen en goede voorbeelden
  • Vroeg een paar keer feedback
  • Warme zaal
  • Veel korte pauzes
  • Veel dezelfde werkvormen

Resultaat (voor mij als deelnemer): confronterend, veel inzichten, vol hoofd, tijd nodig om veel vragen nog verder uit te werken, desalniettemin heel gemotiveerd om de volgende stap te zetten, in voor zijn vervolgaanbod.

Als trainer kijk ik natuurlijk nog wat anders.

Is het voor iedereen fijn als de trainer, in dit geval Tibor, zo direct en confronterend is? Niet voor iedereen. Maar kan het?

Ja het kan omdat dit van Tibor een hele bewuste keuze is en hij helemaal zichzelf is. Bovendien was de helft van zijn publiek al deelnemer in een programma van hem. Ook dat scheelt natuurlijk. Je kent hem al.

Maar voor Tibor zal zeker ook gelden: Als je hier niet tegen kunt moet je mij niet als coach hebben. Een selectie die voorafgaande aan de workshop door de tone of voice in alle uitingen al wordt gedaan en die in deze intro workshop verder wordt ingezet.

Locatie:
was goed gekozen, maar met veel ramen en (hoe kan je het verwachten in februari) een uitbundige zon veel te warm. Veel pauzes dus. Goed opgelost.

De werkvormen:
Veel dezelfde werkvorm: 

  • Een vraag
  • Voor jezelf beantwoorden of met je buurman mee aan de slag,
  • Heel weinig tijd (1 minuut)

Hierdoor weet je al van te voren dat niet iedereen aan de beurt komt en dat biedt veel mogelijkheid voor een deelnemer om te duiken en er toch niet alles uit te halen. Eigen verantwoordelijkheid natuurlijk maar je kunt hier als trainer wel in sturen.

Ik vermoed dat het gisteren een bewuste keuze is geweest om zo veel onderwerpen kort aan te snijden en te voelen dat jij in het vervolgaanbod met veel minder deelnemers en 3 dagen achter elkaar echt stappen en resultaten kunt bereiken. Slimme strategie.

Resultaat voor de ondernemer:
Zoals je weet zijn allebei de resultaten bij het maken van een aanbod van belang: het resultaat van de deelnemers én jouw resultaat.

Aan het einde van de training gaf Tibor uitleg over het vervolgaanbod. Zoals hij ook van te voren had aangegeven. Je had de mogelijkheid om al weg te gaan of te blijven als je meer informatie wilde of vragen had.
Als ik zo eens naar de formulieren keek die werden ingevuld, is het zowel voor mij als deelnemer als voor de ondernemer een succesvolle middag geweest. Met een fijne X factor:-)

Wat is dé x-factor in workshops?

Er zijn er natuurlijk meerdere, maar een hele belangrijke x-factor in je workshop is je publiek.  Je kunt je workshop nog zo goed voorbereiden, ‘lastige types’ in de zaal of mensen die niet mee willen in jouw tempo of onderwerp kunnen je workshop of training maken of breken. Als je een goede trainer bent lukt het je om alle deelnemers er weer bij te halen, maar het kost energie.

Heb je als workshoptrainer invloed op deze x-factor? Of is het een ongrijpbare factor, afhankelijk van het toevallige humeur van je deelnemers?In het voorbeeld van Tibor is het publiek al een goede afspiegeling van zijn doelgroep en heeft hij de invloed al goed van te voren uitgeoefend.

Ik denk dat je heel veel invloed hebt op deze factor

Als je als (workshop)trainer weet wat je doet.

Een voorbeeld uit mijn eigen programma:

Neem Machiel. Hij is een goed voorbeeld van een ‘x-factor deelnemer’. Hij is een coach en een kenniswerker en past dus precies in mijn doelgroep. Hij is gemotiveerd en erg aardig. Hij zegt de juiste dingen op de juiste tijdstippen, waardoor er soms mooie 1-2tjes ontstaan tussen trainer en deelnemer. Onze interactie verloopt zo soepel dat je denkt dat we het script van tevoren hebben ingestudeerd.

Machiel is ook een zelfbewuste man, die me duidelijk zou vertellen als de training hem NIET zou bevallen. Maar gelukkig voelt hij zich thuis.

Hij vertelt me bijna tussen neus en lippen wat de reden is dat hij zich zo thuis voelt. “Dat komt”, zegt hij, “omdat alles wat ik zeg serieus wordt genomen. Er is geen goed of fout. Ik word nergens op afgerekend, ik word verrijkt.”

Kortom: hij voelt zich gezien en gehoord.

Als dat zo is, dan voelt hij dat hij in een veilige leeromgeving is. En pas dan durft hij te oefenen met nieuwe vaardigheden en is hij bereid om feedback te ontvangen en te geven.

Veiligheid

Een hele belangrijkste x-factor in je workshop is dat de deelnemers zich veilig voelen.
Een paar geleden was ik bij een training waar de betreffende ondernemer had gekozen voor een systeem waar iedereen 3 live dagen had maar je op meerdere momenten kon beginnen.
Elke live dag kwamen er nieuwe deelnemers bij en vielen er mensen af die er al 3 dagen op hadden zitten.

Wat gebeurt hier?

Zelf kwam ik binnen op mijn eerste dag in een groep die hun tweede dag had. En ik was daar niet van op de hoogte. Jeetje al deze mensen kennen elkaar al, dacht ik. Oh nee toch niet iedereen. Helaas besteedde de trainer geen aandacht hieraan totdat iemand reageerde en eigenlijk heel boos was: “Ik heb vorige keer mijn kwetsbaarheid laten zien en ik dacht dat ik met dezelfde groep vandaag weer verder ging. Nu zie ik echter veel mensen die ik niet ken.” Nou, dacht ik bij mezelf, dat geldt voor mij ook!

Wow wat een ingewikkeld concept had deze ondernemer bedacht. (het wordt inmiddels ook anders ingericht).

Veiligheid bieden voor jouw deelnemers is dus super belangrijk. In de training zelf, maar ook in jouw facebook groepen, communities of online programma’s.

Gelukkig heb je daar als (workshop)trainer veel invloed op.

Door het indelen van je programma (zie het voorbeeld hierboven0.

Maar natuurlijk ook wat je tijdens de training doet: Als je op de één of andere manier laat blijken dat je afkeurt wat je deelnemers zeggen of doen, dan gaan ze op slot. Maar als je daarentegen alles honoreert wat je deelnemers inbrengen, dan ontstaat dat gevoel van veiligheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het met elkaar eens bent en ook niet dat je altijd ingaat op wat deelnemers inbrengen. Maar dat is weer een ander onderwerp. Trainer zijn is een geweldig vak!

Als trainer werk ik altijd op verschillende manieren aan het gevoel van veiligheid bij de deelnemers. Als je die basis goed legt, dan verloopt je workshop of training op rolletjes.

Trainingen en workshops geven is heerlijk en een super manier om een goede boterham te verdienen. Het is ook wel een even een klus. Dat steek ik niet onder stoelen of banken. Een lucratief aanbod creëren en daarna ook ontwerpen én verkopen kost tijd en geld. Daarna kun je het wel keer op keer herhalen.

Denk jij erover om ook workshops en trainingen te geven?

Heb je een lekker lopende praktijk of adviesbureau en voel je dat het tijd is om jouw kennis ook op een andere manier in te zetten. Om meer impact te hebben, met meer mensen tegelijk aan de slag kunt en een goede omzet kunt draaien?  Start dan vandaag nog met een gratis online training waarbij je alles leert over de stappen die je kunt zetten om ook Succesvolle Groepsprogramma’s te Maken en te Verkopen

 Klik hier om te starten.

Over de schrijver

Door

Rob Pauw

op 28 February 2019

Hi Marja, Heel goed herken ik mezelf in een typemens als Machiel is die goud waard is (denk ik dan) voor een trainer, coach tijdens en ook ná een bepaalde sessie. Ook is het geven door een trainer aan zijn publiek van een omgeving, waar iedereen zich 1) veiligheid voelt, 2) gezien en 3) gehoord voelt één van de meest belangrijke voorwaarde voor succesvolle workshops. Rust, vrijheid en plezier is wat ik mijn publiek/ deelnemers wens te geven en ook geef in een workshop, seminar, webinar, lezing, presentatie, ebook, handout of andere vormen van informatie en communicatie in een bijeenkomst. Vraag: Ik stoei alleen nog soms met de vorm en inhoud van mijn boodschap in verhouding tot dat, wat mijn doelstelling is, nl. het focussen op het oplossen van mijn doelgroep 's problemen, pijnpunten, wensen en verlangens, niets meer en niets minder! Zie het als het gevolgd hebben van een bepaalde opleiding/ cursus en met die verworven kennis, vaardigheden en ervaring mijn meest ideale klant te helpen, zoals hierboven weer gegeven. Ik geloof, dat je concreet moet blijven en heldere resultaten dient aan te bieden. Vooraf aangeven wat ze gaat leren en hoe dat bijdraagt aan hun gevoel van gehoord te worden door de trainer. Bijvoorbeeld je hebt een studie psychologie afgerond en met die kennis en ook met anderszins verworven ervaring ga je je publiek oplossingen aanbieden die betrekking hebben op bijv. life style. Je gaat als trainer niet zozeer voor hen tentamens voorbereiden opdat ze psychologen worden, echter opdat ze betere coaches worden, ten einde hun klanten op life style goed te kunnen adviseren. DOE IK HET GOED ZO?

Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?