Page content

article content

De X-factor in workshops

Ik geef graag workshops en trainingen. Al sinds 2003: Persoonlijke Effectiviteits Programma’s, Leiderschapsprogramma’s en voor Workhoptrainer diverse programma’s voor het Maken en Verkopen van Succesvolle Programma’s.

En ik volg ook veel workshops van andere trainers. Aanstaande donderdag staat het MPOP Inspiratie Money Event van Simone Levie in mijn agenda en eind van de maand een Live Dag bij Francien van den Boomen.

Naderhand denk ik over de vraag welke factor beslissend is voor het succes van de workshop.

Wat is deze x-factor in workshops?

Er zijn er natuurlijk meerdere, maar een hele belangrijke x-factor in je workshop is je publiek. Je kunt je workshop nog zo goed voorbereiden, maar ‘lastige types’ in de zaal kunnen je workshop maken of breken. Als je een goede trainer bent lukt het je daarna best om alle deelnemers weer uit de weerstand te halen, maar het kost energie.

Heb je als workshoptrainer invloed op deze x-factor? Of is het een ongrijpbare factor, afhankelijk van het toevallige humeur van je deelnemers?

Ik denk dat je heel veel invloed hebt op deze factor

Als je als workshoptrainer weet wat je doet.

Neem Machiel. Hij is een goed voorbeeld van een ‘x-factor deelnemer’. Hij is een coach en een kenniswerker en past dus precies in mijn doelgroep. Hij is gemotiveerd en erg aardig. Hij zegt de juiste dingen op de juiste tijdstippen, waardoor er soms mooie 1-2tjes ontstaan tussen trainer en deelnemer. Onze interactie verloopt zo soepel dat je denkt dat we het script van tevoren hebben ingestudeerd.

Machiel is ook een zelfbewuste man, die me duidelijk zou vertellen als de workshop hem NIET zou bevallen. Maar gelukkig voelt hij zich thuis.

Hij vertelt me bijna tussen neus en lippen wat de reden is dat hij zich zo thuis voelt. “Dat komt”, zegt hij, “omdat alles wat ik zeg serieus wordt genomen. Er is geen goed of fout. Ik word nergens op afgerekend, ik word verrijkt.”

Kortom: hij voelt zich gezien en gehoord.

Als dat zo is, dan voelt hij dat hij in een veilige leeromgeving is. En pas dan durft hij te oefenen met nieuwe vaardigheden en is hij bereid om feedback te ontvangen en te geven.

Veiligheid

Een hele belangrijkste x-factor in je workshop is dat de deelnemers zich veilig voelen.
Vorig jaar was ik bij een training waar de betreffende ondernemer had gekozen voor een systeem waar iedereen 3 live dagen had maar je op meerdere momenten kon beginnen.
Elke live dag kwamen er nieuwe deelnemers bij en vielen er mensen af die er al 3 dagen op hadden zitten.

Wat gebeurt hier?

Zelf kwam ik binnen op mijn eerste dag in een groep die hun tweede dag had. En ik was daar niet van op de hoogte. Jeetje al deze mensen kennen elkaar al, dacht ik. Oh nee toch niet iedereen. Helaas besteedde de trainer geen aandacht hieraan totdat iemand reageerde en eigenlijk heel boos was: Ik heb vorige keer mijn kwetsbaarheid laten zien en ik dacht dat ik met dezelfde groep vandaag weer verder ging. Nu zie ik echter veel mensen die ik niet kende. Nou, dacht ik bij mezelf, dat geldt voor mij ook!

Wow wat een ingewikkeld concept (het wordt inmiddels ook anders ingericht).

Veiligheid bieden voor jouw deelnemers is dus super belangrijk. In de training zelf, maar ook in jouw facebook groepen, communities of online programma’s.

Gelukkig heb je daar als workshoptrainer veel invloed op.

Door het indelen van je programma zoals in het voorbeeld hierboven.

Maar natuurlijk ook wat je tijdens de training doet: Als je op de één of andere manier laat blijken dat je afkeurt wat je deelnemers zeggen of doen, dan gaan ze op slot. Maar als je daarentegen alles honoreert wat je deelnemers inbrengen, dan ontstaat dat gevoel van veiligheid.

Als workshoptrainer werk ik altijd op verschillende manieren aan het gevoel van veiligheid bij de deelnemers. Als je die basis goed legt, dan verloopt je workshop op rolletjes.

Trainingen en workshops geven is heerlijk en een super manier om een goede boterham te verdienen. Het is ook wel een even een klus. Dat steek ik niet onder stoelen of banken. Een winstgevend aanbod creëren en daarna ook ontwerpen én verkopen kost tijd en geld. Daarna kun je het wel keer op keer herhalen.

Heb je een lekker lopende praktijk of adviesbureau en voel je dat het tijd is om jouw kennis ook op een andere manier in te zetten. Om meer impact te hebben, met meer mensen tegelijk aan de slag kunt en een goede omzet kunt draaien? Dan kom ik graag met je in gesprek.

Comment Section

0 reacties op “De X-factor in workshops

Plaats een reactie


*