Gewoon een opvallend goed programma!

Vaak ben je zelf jouw ideale klant. Van een paar jaar geleden, of een paar stappen terug.

Dat zie ik regelmatig terug bij ondernemers met wie ik werk aan hun aanbod:

  • Een musicus die haar collega’s leert om met podium angst om te gaan en ontspannen te spelen
  • Een yoga docente die lessen ontwikkelt voor Plus size vrouwen
  • Een relatie coach die vrouwelijke singles vanaf 35 jaar leert om te stoppen met het steeds maar weer vallen op ‘foute’ partners en om gezonde en fijne liefdesrelaties aan te gaan.
  • Een coach die jou helpt met afvallen en vooral met een blijvend resultaat. Ooit professioneel jojo’er,  84 kilo afgevallen en inmiddels al jaren steady op gewicht.

Mooie voorbeelden van je eigen ideale klant van een periode terug.

Is het altijd nodig om zelf ervaringsdeskundige te zijn?

Zeker niet! Je kunt natuurlijk ook veel expertise over een bepaald onderwerp opbouwen. Zoals bijvoorbeeld teamcoaching of leiderschap. Of je weet alles over AVG.

Zelf ben ik ook mijn ideale klant voor Workshoptrainer geweest. Op het gebied van het maken van opvallend goede programma’s.  Hoe het niet moet dan vooral:-) Dit speelde bij een ander bedrijf dat ik heb. Een bedrijf op het gebied van teamcoaching en leiderschap. Het voorbeeld hierboven kwam natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen;-)

Stephan en ik geven al heel lang samen trainingen op gebied van leiderschap en teamcoaching. Onze trainingen worden altijd goed beoordeeld door de deelnemers en teams die we begeleiden.

Prachtige opdrachten haalden we binnen. Jaartrajecten van 50 duizend euro. Zo slecht ging het niet dus. Alleen lukte het ons maar niet om onze omzet consistent te laten groeien. Om bij een ander team in het bedrijf of een nieuw bedrijf binnen te komen.

Waarom was dat?

Navraag bij onze klanten leverde interessante informatie op: deelnemers konden niet makkelijk benoemen wat ze nu precies geleerd hadden of wat ze nu echt anders doen in hun werk. Wat het ze echt heeft opgeleverd! Het was inspirerend geweest, soms life changing en soms gewoon een fijne training. Brrr, vooral dat laatste. Daar doe ik het niet voor!

Interessant: wel enthousiast, fan zelfs, maar niet duidelijk het resultaat kunnen noemen.

In onze trainersopleiding hadden wij heel goed geleerd om voor een groep te staan, contact te maken, om alle leerstijlen mee te nemen, metaforen te vertellen en met weerstand om te gaan. Maar niet om een opvallend goed programma te maken. Bingo!

Daar zijn we mee aan de slag gegaan: inmiddels hebben we al jaren enkele inhoudelijk goede programma’s met een duidelijk te behalen resultaat. En nog meetbaar ook:-)

Onze deelnemers halen nu nog betere resultaten. Zelf weten wij nu echt wat we precies aan het doen zijn en dat geeft ons meer zelfvertrouwen en rust. En meer plezier. Omdat onze teams en deelnemers nu veel concreter kunnen benoemen wat het resultaat is van de teamcoaching of opleiding, maken ze ook veel makkelijker andere teams en mensen enthousiast die zich dan aanmelden voor onze programma’s. Het worden ambassadeurs. Echt de moeite waard dus!

Een goed programma:

Een inhoudelijk goed programma dat helpt om een groot probleem op te lossen. Het allerbelangrijkste onderscheid dat jij als ondernemer kunt maken. En daarmee je belangrijkste marketing instrument.

Dat kan ik niet genoeg blijven benadrukken en ook afgelopen week was dat voor de ondernemers ook steeds duidelijker aan het worden:

  • Ik ben echt een heel waardevol programma aan het bouwen.
  • Dit gaat werken
  • Hier word ik heel blij van
  • Dit kan ik met vertrouwen op de markt zetten
  • I am a f*cking genius

Hoe fijn is dat: geen gebakken lucht, niet alleen maar een mooi marketing verhaal met programma’s met hoge prijzen. Maar gewoon een goed programma, waarvan je zeker weet jouw deelnemers resultaten gaan halen.

Interessant? Ik heb een gratis online training ontwikkeld waarin ik je leer welke stappen ook jij kunt zetten als je een goed programma wilt maken en op de markt wil zetten.

Dus ben je coach of trainer en kun jij met jouw kennis een groot levensprobleem of business probleem oplossen? Doe dan zeker mee: Via deze link kun je direct starten.

Weet je al dat je workshops en trainingen wilt geven of een online programma op de markt wil zetten? Dan is het 9 maanden traject Succesvolle Programma’s Maken en Verkopen misschien iets voor jou. Alle informatie vind je door hier te klikken