Page content

article content

5 succesfactoren van iedere workshop of training

Klanten zijn echt de leukste mensen die ik ken

Ze betalen geld om te doen wat ik het allerliefste doe. Maar er is nog veel meer dan dat:

  • Ik mag helemaal los met mijn grote liefde voor mijn vak.
  • We werken samen om iets moois te maken dat er nog niet eerder was.
  • Waar ik potentie zie en een klant vooral huiver en aarzeling voelt, gaan we net zolang door tot mijn klant alles in zichzelf heeft overtroffen. Dat vind ik een ontroerend mooi proces.
  • De klanten van mijn klanten worden ook weer blij, want die bereiken resultaten die zij wensen.

De klant van afgelopen week deed nog iets heel moois. Zij vat regelmatig samen wat ze in de loop van de dagen leert. Daarmee krijg ik zelf ook weer nieuwe inzichten.

Nieuwe inzichten

Ze hoorde mij steeds weer vier elementen noemen die belangrijk zijn als je je eigen opvallend goede trainingsprogramma wilt maken en verkopen.

Deze wil ik graag met je delen, want hierin zit alles wat ik belangrijk vind.

1. Maak een opvallend goed trainingsprogramma

Dat klinkt simpel, maar dat is het niet. Op het moment dat je een programma in de steigers zet (dus nog voordat de eerste deelnemer zich heeft aangemeld) moet je al beslissen wat jouw deelnemer nodig heeft IN je training om NA je training zijn of haar resultaten te halen.

Trainen is een vak. Didactiek is een belangrijk onderdeel van je ondernemerschap op het moment dat jij met meer dan één klant tegelijk wilt werken.

Als jij in je marketing resultaten belooft, dan vind ik het belangrijk dat je er in je programma alles aan doet om te zorgen dat je die belofte na kunt komen. Let op: een belofte is geen garantie. Maar het betekent wel een inspanningsverplichting aan jouw kant.

Die inspanning draait er wat mij betreft om dat jij weet hoe je een leerproces zo kunt creëren en begeleiden dat er een optimale kans is dat je klant daarmee het gewenste resultaat bereikt.

Grote voordeel is ook dat dit meteen het begin is van je marketing. Een klant die resultaat bereikt prijst jou weer aan bij mensen in zijn of haar netwerk. Daarmee start dus al meteen de warme acquisitie.

2. Hou van je klanten. Liefst met heel je hart

Op een moment dat ik voor de groep sta, voel ik geen enkel negatief oordeel over mijn deelnemers opwellen. Dat is er gewoon niet. Waar ik buiten de training nog wel eens kan denken dat ik moeite heb met bepaald gedrag, beschouw ik dat gedrag tijdens de workshop of de training als een onderdeel van het leerproces.

Als ik moeite heb met dat gedrag tijdens het leerproces, is dat op dat moment niet belangrijk (tenzij het echt te ver gaat, dan zeg ik er natuurlijk wel wat van). Wat op dat moment telt is hoe het met de deelnemer gaat, en wat deze deelnemer van mij nodig heeft om weer te gaan leren.

Trainen vereist dat je soms je eigen ego los kunt laten. Dat je er helemaal kunt zijn voor je deelnemer, los van je eigen (voor)oordelen. Klinkt dat zweverig? Dat is dan maar zo. Ik heb heel vaak gemerkt dat mijn grooste tegenstanders mijn grootste fans werden in de groep, ook omdat mijn deelnemers merkten dat ik er echt helemaal voor ze was.

3. Als jij jezelf durft te zijn voor een groep, kan het niet misgaan

Dit is de grootste geruststelling die mijn klant in de afgelopen dagen van mij heeft meegekregen. Als jij een rol gaat spelen omdat je denkt dat het hoort, dan voelen je deelnemers dat en dan gaan ze moeite doen om door die rol heen te prikken.

Als jij jezelf durft te zijn voor een groep, krijg je daarmee ongelofelijk veel krediet. Let wel: iedereen bewondert jou dat jij het lef hebt om voor de groep te gaan staan. En ze zijn je dankbaar voor alles wat je voor ze doet.

Als je jezelf meebrengt in de training, als jij jezelf laat zien, groeit het respect nog meer. Kwetsbaarheid is echt je grooste kracht als trainer. Je moet alleen wel de moed hebben om het toe te laten.

4. Maak er een feestje van

Een workshop of training mag echt leuk zijn. Natuurlijk willen je deelnemers aan het werk gezet worden, daar komen ze voor. Maar er mag echt gelachen worden.

Het helpt ook echt als jij jezelf dit vertelt voordat je voor de groep gaat staan. Als je alleen maar bang bent voor alles wat mis kan gaan, dan is de kans groter dat er van alles mis zal gaan dan als je jezelf vertelt dat het heel leuk gaat worden. Alles wat aandacht heeft groeit tenslotte.

5. Vul zelf aan…..

Weet jij nog een vijfde succesfactor? Ik ben heel benieuwd welke ik nog niet genoemd heb. Ik lees jouw succesfactor graag in een reactie onder dit artikel. Misschien bedenken we er samen nog wel veel meer. Ik ben benieuwd!

Comment Section

4 reacties op “5 succesfactoren van iedere workshop of training


Door Dia op 10 maart 2015

De 5de succesfactor: volg je intuïtie. Soms kun je een uitstekend programma hebben opgesteld, je bent helemaal jezelf, je houdt van je publiek, je deelt je “product” met hart en ziel, je hebt er plezier in…. maar tijdens dat hele proces is je intuïtie een soort kompas. Je intuïtie leidt jou op het pad wat het beste bij je past. Luister naar die innerlijke stem.


Door Anita de Jong op 10 maart 2015

Leer je cursisten om feedback te geven zoals ook jij feedback geeft, namelijk:
start met wat ging goed en pas daarna wat kan beter.

Vraag de cursisten dus eerst: wat vond je goed gaan? Pas daarna vraag je om verbeterpuntjes. Vat die samen in liefst één belangrijk punt waaraan gewerkt kan worden. De woorden die je daarvoor gebruikt zijn belangrijk. Het mag geen onmogelijke opgave zijn dus wel perspectief op verbetering geven.


Door Arthur Hol op 10 maart 2015

Mooie punten!!
Nr. 5 zou voor mij zijn:
De Persoonlijke ‘Call to Action’
Welke acties onderneemt de deelnemer meteen dezelfde of volgende dag, om het geleerde / getrainde in de praktijk te gaan brengen. Welke handvatten kunnen de trainer en deelnemers hem / haar daarvoor nog meegeven? Goed om dan ook vooral met eigen casuïstiek te laten werken gedurende de training.


Door Joyce op 27 maart 2015

5e succesfactor:
durf je kwetsbaar op te stellen.
Het maakt niet uit hoe oud je bent of hoe veel kennis je hebt opgedaan of hoeveel je verdient. We kunnen iedere dag weer van elkaar leren. Durf dat ook in de groep aan te geven, dat je ook door hun inbreng iedere dag weer leert. Geef je klant het idee dat je open staat voor leermomenten, je klant zal zich ook open stellen voor jou.

Plaats een reactie


*