ZZP en dan je bedrijf verkopen. Kan dat wel?
23 februari 2016 
2 min. leestijd

ZZP en dan je bedrijf verkopen. Kan dat wel?

Verbazing

Dat zag Ellen heel vaak bij mensen die zij vertelde dat ik ze haar bedrijf aan het verkopen was.

Zij is trainer, coach en verdient haar geld met het delen van haar kennis. Zij is haar eigen bedrijf: haar foto staat op de website en zij heeft zelf een unieke werkwijze ontwikkeld.

Kun je dan wel je bedrijf verkopen?

Het antwoord is heel simpel. Ja, dat kan. Sterker nog: Ellen heeft alle klanten van Workshoptrainer altijd verteld dat zij ook hun bedrijf kunnen verkopen als ze eenmaal haar programma’s hebben gevolgd.

Is het belangrijk dat je je bedrijf kunt verkopen? Ja, want misschien wil je ooit iets anders gaan doen en anders kan dit bedrag een belangrijke bijdrage levereen aan je pensioen! 

Maar hoe pak je het dan aan?

Ik zal je het geheim verklappen

Stel: je bent coach of adviseur, en je werkt 1-op-1. Op dat moment zit alle kennis alleen in jouw hoofd. Je kunt je bedrijf niet verkopen, want je hebt geen mogelijkheid om dat wat in jouw hoofd zit over te dragen aan een nieuwe eigenaar.

Nu besluit je om jouw kennis uit je hoofd te halen. Je investeert tijd en geld om jouw kennis te vertalen naar opvallend goede trainingsprogramma’s en andere producten, zoals een boek, video’s, een webinarserie etc.

Je zorgt ervoor dat al deze producten op elkaar aansluiten, waardoor klanten van het ene naar het andere door kunnen lopen. Dat gaat je veel tijd besparen in je marketinginspanningen, omdat klanten je al kennen en zo makkelijker ja zeggen tegen je vervolgproducten.

Heldere producten

Op dat moment zit alle kennis niet meer alleen in jouw hoofd, maar vooral ook in tastbare zaken zoals trainingen en producten. Alles wat je weet staat nu op papier of film. Die trainingen en producten verkoop je aan je klanten.

Als je dit goed opbouwt, kun je hiermee een heel goed inkomen verdienen. Je trainingen en producten zijn namelijk schaalbaar. Er kunnen meer klanten tegelijk aan deelnemen. En doordat alles op elkaar aansluit, is de kans groter dat klanten meerdere producten bij je afnemen.

En dan is er nog een groot voordeel. Al je trainingen en andere producten kun je overdragen aan een nieuwe eigenaar (als je tenminste wel zorgt voor een inwerk- en transitieperiodeEr zijn natuurlijk wel een aantal belangrijke voorwaarden

Je moet je trainingen en producten heel gestructureerd opbouwen. Je moet alles op papier hebben staan. Uiteraard is een mailinglijst essentieel, en een goed klantmanagement systeem en nog andere zaken die je mee verkoopt als je je bedrijf overdraagt. Ook heb je een transitieperiode af te spreken waarin je nauw samenwerkt met de nieuwe eigenaar zodat de overgang voor iedereen (en met name de klanten) goed verloopt.

En dan is er nog die lelijke adder onder het gras. Want dit alles veronderstelt dat je een heel goed overzicht hebt:

  • van wat je allemaal weet
  • dat je dat vertaalt naar trainingen en producten
  • die je klanten echt willen hebben
  • en die echt de resultaten opleveren die je ze belooft.

En wat is dan nu het grootste probleem?

Als ZZP’er is het heel moeilijk om in je eentje je kennis te structureren en te vertalen naar trainingen en producten. Je kunt namelijk niet van bovenaf in je eigen hersenpan kijken. Jouw eigen kennis is een kluwen wol waarin alles met alles samen hangt. Je hebt iemand anders nodig die aan een touwtje gaat trekken en die daar een heldere structuur in aanbrengt. Een structuur die je trainingen en je marketing magische krachten geeft.

Die ander dat kan Workshoptrainer zijn.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?