Misschien wel de meest gestelde vraag door ondernemers die wel eens een training of een workshop hebben moeten annuleren door een tekort aan deelnemers:
Hoe krijg ik deelnemers voor mijn workshop of programma?
Dit geldt ook voor deelnemers aan het traject: Maak Volgeboekte Programma’s.
Nadat zij hebben besloten wat hun aanbod wordt op basis van goed onderzoek en nadat ze hun programma hebben ontworpen, is het tijd voor het vinden van deelnemers!
Sommige deelnemers gaan er helemaal voor. Enthousiast geworden (en ongeduldig;-) door de voorgaande stappen die ze hebben gezet om een inhoudelijk goed programma te maken waar aantoonbaar behoefte aan is, willen ze aan de bak!
En dat doen ze ook. Zoals Helena de Jong bijvoorbeeld die zei:
“Door het uitwerken van mijn programma via de methodiek van Workshoptrainer heb ik een veel professioneler programma. Dat is belangrijk voor mij.
Ik ben nu bijvoorbeeld binnen bij een klant als TNO en voel me vol vertrouwen. Dat had ik hiervoor niet aangedurfd.”
Een supergoede training
Juist het weten dat je een supergoed inhoudelijke training of programma hebt ontworpen geeft zelfvertrouwen en is je beste verkoopkanaal.
Toch is verkopen is vaak spannend! En wat ga je doen als iets spannend is?
Meestal omtrekkende bewegingen maken
Nog iets uitwerken, aan je logo of website werken, urenlang aan een blog schrijven, posts maken voor op de social media. Het zijn activiteiten die niet direct omzet opleveren. Heel verleidelijk:-)
Wat kun je wel doen om deelnemers of klanten te vinden?
Als je nog geen uitgebreide en actieve email-lijst hebt of volgers dan zul je met jouw warme contacten aan de gang moeten. Meer verkoop dan marketing.
Ik ga 7 verschillende kanalen met je doornemen waaruit je zeker – gegarandeerd – deelnemers, klanten en dus omzet kunt halen.
Belangrijk om te weten is dat je voor alle 7 kanalen in je telefoon hebt te klimmen. Contact is key! Weet je nog: verkoop!
Deze komen van Martin Bissett, oprichter van Upward Spiral Partnership. Een organisatie die accountants helpt om hun business te vergroten.
Tips die niet alleen voor accountants heel nuttig zijn, maar ook voor ons ondernemers.
Let’s go!
-
- huidige klanten: bel je huidige klanten om ze te vragen wat je nog meer voor ze kunt betekenen. Onderzoek naar verkoop laat steeds weer opnieuw zien dat verkoop aan jouw bestaande klanten makkelijker en goedkoper is dan op zoek naar nieuwe klanten. Het zou goed kunnen dat jouw (nieuwe) aanbod daar goed bij past. Uit onderzoeken in de accountantswereld blijkt dat 12 tot 18% van de huidige klanten iets wil wat jij kunt bieden, maar daar niet om vraagt. Omdat ze niet weten dat jij dat ook doet bijvoorbeeld. Erger nog is dat ze met die vraag naar iemand anders gaan, omdat ze denken dat jij dat niet doet! Zou dat voor onze of jouw industrie ook gelden?
- huidige prospects: mogelijke klanten met wie jij op dit moment in gesprek bent. Ik neem aan dat je in ieder geval met mogelijke klanten in gesprek bent!
Hoe ver ben je met ze, wat hebben ze nodig om te besluiten?
Ik weet zeker dat je mensen op dit lijstje hebt staan! Bel ze. - ex klanten: en dan vooral die ex klanten van wie je het echt jammer vindt dat ze zijn weggegaan. Bel ze op en vraag hoe het gaat? Ik weet dat dit spannend is. Sterker nog het is makkelijker om het niet te doen, toch? Maar er ligt omzet.
- ex prospects: je hebt met ze gesproken, een voorstel gedaan en ze zijn geen klant geworden. Wat hebben ze gedaan? Zijn ze naar iemand anders gegaan? Niet begonnen of gestart? Hoe gaat het met ze? Wederom een spannende groep om te bellen, maar zo de moeite waard.
- ex inquiries: vragen die zijn blijven liggen. Vragen van klanten die via de website, mail of welke manier dan ook bij jou zijn binnengekomen en waar je geen opvolging aan hebt gegeven. Ze zijn er. Ik weet het zeker. Ook bij mij!
- wishlist: maak een lijst van mensen of bedrijven die je heel graag als klant zou willen hebben. Zoals Helena met TNO bijvoorbeeld!
- jouw fans: wie zijn jouw fans. Mensen die geregeld naar jou verwijzen? Wanneer hebben ze dat voor het laatst gedaan. Is het handig om die weer eens te contacten?
Ik hoop dat je het gaat doen! Dat je in ieder geval 1 van de 7 mogelijkheden pakt. En dat je mij laat weten hoeveel omzet je hier uithaalt.
Kun je wel wat hulp gebruiken?
Dat kan al snel. Je kunt live én 1 op 1 een korte, intensieve en inhoudelijke whiteboard sessie boeken, die is gericht op ondernemers of bedrijven die meer omzet willen met schaalbare producten van hun kennis. Je draait al een prima omzet, maar wilt groeien met een goede strategie en een praktisch plan.
In een paar uur een compleet beeld van je aanbod, voor wie en waarover, hoe het past in je business en wat jij ermee gaat verdienen.
Op deze pagina vind je alle informatie inclusief datum en de investering. Het is live én 1 op 1