arrow_drop_up arrow_drop_down
18 november 2019 
in expert

Durf jij jezelf als expert neer te zetten?

Even een paar vragen aan jou over jouw expertise!​​

Je wilt meer klanten, toch?

​​Wanneer kiezen klanten voor jou?
​Hoe weten je klanten of jij die persoon bent?

Dat doen ze als ze jou zien als dé persoon die ze kan helpen. En als ze jou zien als de beste in jouw vakgebied.
Mooi toch denk je, want dat ben ik! Maar hoe vinden die klanten mij dan?
​​​

Hoe weten klanten of jij de beste bent?

Dat kan op verschillende manieren:

  • Ze vinden je via google en lezen je hele website
  • Ze krijgen een aanbeveling van iemand die al eens bij jou is geweest
  • Ze bellen je op, onderzoeken of er een klik tussen jullie is en vertrouwen op hun gevoel

Maar (gelukkig!) kun je  als ondernemer nog meer invloed uitoefenen op de wijze waarop jouw klanten kunnen zien dat jij de beste keuze bent.

Het leek me goed om daar een artikel voor jou over te schrijven. Vooral omdat er zoveel mogelijk is en het belangrijk is dat jij een juiste keuze maakt voor een strategie die het beste bij jou past. 

Zo zet jij jouw expertise neer

  1. Je schrijft boeken, blogs en artikelen over je expertise
  2. Je hebt een podcast of een Youtube kanaal
  3. Je komt in de media
  4. Je geeft een lezing of een workshop

Al deze punten help je je klanten enorm om een keuze te maken voor jou.

Boeken, blogs en artikelen

Zeker doen! Dit zijn hele fijne manieren om je kennis te delen.

Zelf heb ik op dit moment 71 blogs gepubliceerd. Zeker met een boek krijg je direct autoriteit op je vakgebied. Een boek schrijven is nog een grote wens, net als voor veel ondernemers en best een klus ;-). Maar met een goed ebook kom je ook al een heel eind.

Ondanks dat de blogs en artikelen zeker helpen jouw expertise te vergroten zorgen deze waarschijnlijk niet morgen voor een nieuwe klant. Bij deze strategie is consistentie en geduld of zeg maar een lange adem belangrijk.

Een podcast of Youtube kanaal

Net als bij de bovenstaande strategieën geldt ook voor een podcast: consistentie is king. De ondernemers die er succesvol mee zijn, publiceren elke week. Week in week uit! Als je het doet, doe het dan goed:-)

Het is “doing the work!” maar wanneer je makkelijk spreekt of video maakt zijn dit geweldige media die zeker nu veel potentie hebben. Je kunt op het gebied van jouw expertise op Youtube of met een podcast snel de markt domineren.

Media

Doe je één of meerdere strategieën goed dan is de kans groot dat je ook snel in de media komt. Dat is natuurlijk helemaal een fijne stap. Kijk maar eens naar Femke Hogema, Thijs Lindhout of Maartje Blijleven wat een geweldige versnelling dit jouw bedrijf geeft.

Lezing of workshop

Een hele slimme strategie om mensen met jouw expertise kennis te laten maken. Dit proces hoeft ook niet lang te duren. Als je weet hoe je inhoudelijk een goede workshop maakt en een aantrekkelijk resultaat benoemt, kun je deze snel geven en vullen. Alle andere strategieën hier boven kun je gebruiken of naar jouw workshop te verwijzen. Slim toch!

volgeboekt

 

Durf jij jezelf als expert neer te zetten?

Ik doe deze oefening in verschillende vormen met mijn klanten. Ik vraag ze om voor de groep te gaan staan. En dan de groep te vertellen dat ze een autoriteit zijn in hun vakgebied.

Op dit moment gebeurt er iets vreemds met de ademhaling van mijn klanten. Die gaat omhoog. Net als het adrenaline niveau. Dit is echt een hele spannende oefening.

Wij Nederlanders hebben soms moeite met de autoriteit van anderen, maar ook met die van onszelf. Als jij niet snel iets aanneemt van een ander, als jij je niet de les laat lezen, hoe kun je dan jezelf in een positie plaatsen van iemand die alles of veel weet over een onderwerp en die dat anderen kan leren?

Veel ondernemers blijven hangen in deze spagaat tussen het verlangen naar meer klanten, maar ook de vrees om zichzelf neer te zetten als expert.

Herken jij dit?

Blijf jij hangen in deze spagaat en ben jij zo de grootste saboteur van je eigen succes?

Of wil jij voor eens en voor altijd af van deze ongemakkelijke positie?

Dan raad ik je aan om een trainingsprogramma te maken voor je klanten én om daar een boek bij te schrijven. Om jezelf neer te zetten als een expert, of als iemand met veel expertise.

Zoals Helena de Jong: 

Door het uitwerken van mijn programma via de methodiek van Workshoptrainer heb ik een veel professioneler programma. Dat is belangrijk voor mij . Ik ben nu bijvoorbeeld binnen bij een klant als TNO en voel me vol vertrouwen. Dat had ik hiervoor niet aangedurfd.

 

Je doet dit namelijk niet voor jezelf, maar voor je klanten. Als jij autoriteit durft uit te stralen, dan maak jij het je klanten makkelijk om voor jou te kiezen. Vervolgens stel jij jouw expertise ten dienste van je klanten.

Want daar draait het uiteindelijk om. Het zal jouw klanten een worst wezen hoeveel problemen jij hebt met je expertstatus. Wat zij willen is iemand die ze kan helpen om hun eigen problemen op te lossen en om de resultaten te bereiken die zij willen. Een boek en een training zijn de ideale hulpmiddelen voor jouw klanten om precies dat te doen.

Dus waar wacht jij nog op?

PS. Je kunt direct starten met het aanvragen van het gratis e-book  Jouw Workshops Goed én  Vol! Met dit stappenplan maak je opvallend goede workshops en programma’s die je ook nog eens volboekt! Klik hier om het aan te vragen

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?