De bakker huilt
Zijn laatste vaste klant is net de deur uitgelopen. Het personeel is allang ontslagen, bij gebrek aan omzet. De bakker staat er nu alleen voor en kan het duidelijk niet meer aan. De crisis en de supermarkt om de hoek hebben hem de das omgedaan.
De coach
Komt een man binnen. Die geeft de bakker een zakdoek en vraagt wat er loos is. De bakker doet zijn verhaal. “Bakker”, zegt de man, “dit kan geen toeval zijn. Ik ben coach. Ik ben er nu om je bij te staan en ik help je er weer bovenop”. De bakker snuit nog eens zijn neus en zegt: “Dat klinkt goed, maar hoe ga je dat doen dan?”
De coach begint met een uitgebreide beschrijving van een coachingstraject van 10 gesprekken. In deze gesprekken leert hij de bakker om weer in zijn kracht te staan. Hij voelt zich dan niet meer slachtoffer, maar neemt regie over zijn eigen leven en hij ziet weer kansen. Zo wordt de crisis geen einde maar een nieuw begin.
De adviseur
Op dat moment komt er een andere man binnen. Hij wil graag brood kopen, maar hij ziet onmiddellijk dat er iets aan de hand is. Hij heeft even tijd en hoort het verhaal van de bakker aan. “Nou bakker”, zegt de man, “een geluk bij een ongeluk. Ik ben namelijk adviseur. Ik help je er zo weer bovenop”.
De adviseur pakt meteen een stuk bruin pakpapier en een dikke viltstift. Hij schetst een beeld van de Nederlandse economie in het algemeen en de detailhandel in het bijzonder en de plaats die hij nog wel degelijk ziet voor de bakker op de hoek. Maar die moet dan wel anders gaan ondernemen.
Hij adviseert de bakker om een specifieke doelgroep te kiezen en daar een nieuw aanbod voor te maken. Ook vertelt hij hoe de bakker met social media nieuwe klanten aan kan trekken uit heel Nederland. Workshops zijn ook nog een goed idee….
De trainer
Terwijl de adviseur schetst in hoeveel sessies hij de bakker er weer bovenop helpt, is er weer iemand anders binnen komen lopen. De bakker is wel nieuwsgierig welk beroep de vrouw heeft. “Ik ben trainer”, zegt ze. “Ah”, zegt de adviseur, “die misten we nog. We zijn nu hier als coach, trainer en adviseur. Als jij nou ook nog eens een advies uitbrengt aan de bakker, dan mag hij kiezen met wie hij in zee gaat”.
De trainer kijkt de bakker aan. Ze zegt: “Ik heb geen advies. Ik heb wel een aantal vragen voor je. Ten eerste: waar sta je nu en wat zou jij willen bereiken? En ten tweede: wat heb jij nodig om daar te komen? Ik heb een programma ontworpen speciaal voor de detailhandel, waarin winkeliers zelf aan het werk gaan om hun eigen oplossingen te realiseren en waarin ze elkaar helpen. Je bent van harte welkom”.
En zo eindigt dit verhaal. Het heeft nog een open einde.
Wat zou jij doen, als jij de bakker was? Voor wie zou jij kiezen? Of zie jij nog meer opties? Ik lees het heel graag in de reacties. Over twee weken verschijnt het vervolg op dit verhaal.
Tip: Een coach, een adviseur en een trainer komen bij een bakker in nood en ze geven hem alle drie een advies. Voor wie zou jij kiezen? Of welk advies zou jij geven?
Carla Sijtsma
op 02 Jul 2013