Eerst je programma maken en dan pas verkopen
07 april 2015 
in verkoop
2 min. leestijd

Eerst je programma maken en dan pas verkopen

Verkoop eerst je product

Tot nu toe hoor je veel marketeers het volgende horen beweren: “Verkoop eerst je product, trainingsprogramma of VIP dag en ga het dan pas maken.”

De gedachte lijkt logisch. Hiermee voorkom je dat je veel tijd stopt in het maken van prachtige programma’s waar niemand op afkomt. Dan is het zonde van je tijd.

Een tijd lang heb ik deze gedachte geloofd. Ik sloot mezelf op om wervende teksten te schrijven voor programma’s waarvan ik de inhoud nog niet helder had.

Ik ging de boer op om met mensen te praten over mijn aanbod, terwijl ik nog eigenlijk helemaal niet  wist wat dat aanbod precies zou zijn.

Ik kan jullie verklappen, het werkt niet

Waarom niet?

Je kunt pas een programma goed verkopen, als je heel helder kunt communiceren wat het resultaat is van je programma.

Je verkoopt beter, als je zelf overtuigd bent van dat resultaat.

Als jij zeker weet dat je deelnemers het resultaat gaan halen wat jij ze belooft, dan heb je het programma dus eerst aan jezelf verkocht.

Pas als je het aan jezelf hebt verkocht, kun je het ook goed aan anderen verkopen. Pas dan gaan de marketingtechnieken die je gebruikt ook echt werken.

Let wel: je hoeft niet je hele programma eerst helemaal af te maken voordat je de eerste potentiële klant benadert. Sterker nog, het is aan te bevelen om veel contact te houden met je klanten als je bezig bent met de ontwikkeling van je programma.

Maar ga in ieder geval niet beginnen met de marketing van je programma als je nog geen goed idee hebt wat je wilt gaan doen. Dat is echt een heilloze missie.

Je klanten voelen onmiddellijk aan dat jij zelf nog niet achter het resultaat kunt staan en verliezen meteen het vertrouwen. Dan zeggen ze nee in plaats van de ja die jij wilt horen.

Maak een stappenplan

  1. Besluit om het te gaan doen: om een trainingsprogramma te gaan maken en verkopen waarmee jij meer regie krijgt over je tijd en inkomen.  En meer vrijheid om het beste van jezelf te delen met je leukste klanten. Zoek hulp bij het maken van een goede strategie. Richt je op een aanbod dat de kans op succes bij jouw klanten zo groot mogelijk maakt.
  2. Verdiep je in de urgente problemen van je klanten. Bel ze op, vraag ze waar ze tegenaan lopen. Dit is de basis voor jouw trainingsprogramma en je marketing. Maak een stappenplan voor je klanten waarmee ze hun problemen op kunnen lossen.
  3. Leer hoe je programma’s zo in elkaar kunt steken dat je deelnemers ook echt de resultaten halen die zij wensen en die jij ze belooft. Als je groepsprogramma’s wilt toevoegen aan je dienstenaanbod, is kennis van trainingsvaardigheden essentieel. Klanten die het resultaat halen dat jij belooft zijn tevreden klanten en zij gaan jou aanbevelen bij andere klanten. Daar kan geen enkele andere marketingtechniek tegenop.
  4. Oefen je programma voordat je het aan je klanten aanbiedt. Trainen is een vak en het begeleiden van een leerproces van verschillende mensen in een groep – of dat nu live of online is – vereist dat je een aantal essentiële trainingsvaardigheden in huis hebt.
  5. Leer de marketingtechnieken om deelnemers te werven die passen bij jou en bij je klanten. Ga niet alles doen, want dat is niet effectief en kost teveel tijd. Werk aan het vertrouwen bij je klanten dat dit programma ze echt resultaten gaat opleveren.
Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?