Gaan ze dit echt kopen?
07 november 2019 
2 min. leestijd

Gaan ze dit echt kopen?

Je wilt geen trainingen en programma’s ontwikkelen en dan geen deelnemers vinden. Echt niet!!

Een opvallend goede workshop of training ontwikkelen is mijn stokpaardje. Het maakt het verkopen van jouw programma zoveel makkelijker als jij vertrouwen hebt in een goed product waarvan je weet dat jouw klanten resultaten halen.

Er is echter nog een belangrijke stap vóórdat je gaat ontwerpen. En dat is jouw aanbod bepalen. Zeker weten dat je iets aanbiedt waar behoefte aan is en waar jij als ondernemer ook blij van wordt.

En dat is marktonderzoek!

Ik wil je even meenemen naar mijn andere bedrijf dat Stephan Scholten en ik alweer 12 jaar samen runnen.  Een bedrijf waarin wij ook al zolang bezig zijn met leiderschap en teamcoaching.

We zijn toe aan het volgende level: méér impact, méér teams kunnen helpen en meer loskomen van ons zelf. Met een grote wens om van al onze kennis over teams en teamperformance een vernieuwend teamcoach tool op de markt zetten.

Ideeën genoeg, laat dat maar aan ons over, maar wat wil de markt? Onder begeleiding van Josse Dorleijn zetten we heel gestructureerd de stappen van het Lean Start Up proces. 

En dat is maar goed ook want voor je het weet loop ook ik nog in de fijne valkuil van de expert: Je gaat meteen aan de slag: “we moeten een online course maken, een werkboek en met veel enthousiasme een fysieke doos bij onze klanten op kantoor zetten. Er is veel te doen, dus we hebben geen tijd te verliezen. En we doen dit al 12 jaar dus we weten inmiddels wel wat onze klant nodig heeft.” Ook wij (Marja, Stephan en Josse) vielen met al ons enthousiasme bijna in deze valkuil. Allemaal aannames! En je weet:

Aannames zijn de moeder aller f*ck ups

Maar gelukkig bleef het bij bijna;-) Dus eerst aan de slag met het op een rijtje zetten van alle aannames om die in 10 diepte interviews te toetsen. Zo tof om op een andere manier met klanten en nieuwe mensen in gesprek te zijn. Mensen willen helpen, denk daar vooral aan als je jouw marktonderzoek doet. Je valt ze niet lastig, ze vinden het interessant, willen helpen en raken betrokken.

Na het verwerken van alle interviews hebben we de belangrijkste conclusies nog een keer getoetst en op volgorde laten zetten.

En toen mochten we de prototypes maken en iedereen uitnodigen voor een eerste demo avond.

Ons eigen Halloween feestje

Eind oktober op Halloween stond deze eerste demo avond gepland waarop wij drie prototypes aan een groep klanten presenteerden.

Wij hebben deze avond veel waardevolle feedback ontvangen van deze potentiële klanten.

  • hele simpele dingen die je zelf als expert over het hoofd ziet
  • zaken die voor onszelf nog niet 100% duidelijk zijn en dus zeker niet voor de klant
  • waardevolle aanvullingen

Belangrijkste conclusie van de avond: een go! Dus we gaan met een goed gevoel door!

Valideren, valideren, valideren. Het begint ook voor mijn klanten in het traject Maak Volgeboekte Programma’s al een belangrijk woord te worden.

In januari 2020 start ik weer met een nieuwe groep ondernemers. Interesse? Plan een gesprek in via deze link

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?