Overspoeld door contentmarketing
“Ik kijk nooit naar webinars” zei een vrouw in mijn programma laatst. “Ik ben daar niet tegen bestand. Als ik een mooi aanbod langs zie komen, dan wil ik het kopen. Dus om mezelf te beschermen kijk ik ze maar liever niet”.
We worden inmiddels zo overspoeld met contentmarketing en alle technieken die erbij horen, dat er een soort verzadiging aan het ontstaan is. En meer dan dat: sommige mensen keren zich er vanaf. Of kijken niet uit zelfbescherming.
Tendensen
In Nederland, en waarschijnlijk ook in andere landen, zie je zo een aantal tendensen ontstaan:
- Er is een groeiend leger zelfstandige professionals die op zoek zijn naar klanten en technieken om hun diensten te verkopen.
- Er is veel kennis over marketingtechnieken, de werking van het (reptielen)brein en alle mogelijkheden om mensen snel ja te laten zeggen tegen jouw diensten. Lees Cialdini er maar op na. Als je zijn boek ‘Invloed: de 6 geheimen van het overtuigen’ hebt gelezen snap je ineens veel meer van contentmarketing en ook waarom we er zo slecht tegen bestand zijn.
- Voor alle zelfstandige professionals zijn deze technieken zeer interessant. Daarom is er een groeiend aantal businesscoaches dat belooft om jou deze technieken te leren en je zo snel meer te laten verdienen.
- De mensen die deze programma’s kopen willen zelf ook verkopen. In eerste instantie gaan sommige professionals deze technieken kopiëren, totdat ze er hun eigen draai aan geven en hun eigen marketingtechnieken ontwerpen.
- In een tegenbeweging zijn er steeds meer zelfstandige professionals die niets meer te maken willen hebben met wat voor contentmarketing dan ook. Zij zijn op zoek naar andere manieren om hun aanbod in de markt te zetten.
Ironisch eigenlijk
Het is natuurlijk ironisch dat ik dit verhaal opschrijf in een nieuwsbrief. Want natuurlijk doe ik ook aan contentmarketing. Ik heb jarenlang alle technieken opgezogen en ook een jaarprogramma gevolgd van een businesscoach. Ik heb er echter wel mijn eigen draai aan gegeven en dit verkoop ik door aan mijn klanten.
Het is jammer dat we soms het kind met het badwater weggooien. Want er is op zich niets mis met contentmarketing, nieuwsbrieven of webinars. Wel is het oh zo belangrijk om heel bewust te kiezen hoe je deze technieken gebruikt en waar je ze voor inzet. Daarin heb je keuzevrijheid.
Zelf ben ik minder de nadruk gaan leggen op de marketing en meer op de content. Ik nodig de klanten in mijn programma’s uit om bij de inhoud te beginnen, en niet bij de marketing. In mijn visie kun je pas iets verkopen als je het eerst aan jezelf hebt verkocht. En dat doe je door eerst opvallend goede programma’s te maken (de content), waar je zelf helemaal achter kunt staan. Als je dat kunt, dan kun je het ook aan anderen verkopen (de marketing), met technieken die je daarvoor zelf uitzoekt, die passen bij jou en je klanten en natuurlijk ook bij de inhoud.
Trainingsprogramma’s maken en verkopen kost tijd
De keuzes die ik hierin heb gemaakt passen bij mij, mijn klanten en het onderwerp. Leren hoe je opvallend goede trainingsprogramma’s maakt en verkoopt doe je niet in een online training van 2 maanden. Dat leer je pas in een programma van minstens 6 maanden met live bijeenkomsten en individuele begeleiding. Dit programma verkoop ik het beste in een serie telefoongesprekken of via live bijeenkomsten. Ik leid potentiële klanten eerst voor een kleine investering door een aantal voorbereidende opdrachten heen die ze helpen om hun eigen keuzes te maken.
Het is zo belangrijk om stil staan en te kijken wat je nu eigenlijk wilt. En dat doe ik zelf ook regelmatig met inspirerende mensen, verschillende communities en natuurlijk met klanten.
Wat ik wil is een plek creëren waar we onderzoeken of we diensten en producten kunnen ontwerpen en marketingtechnieken kunnen toepassen
- die niet standaard zijn
- die niet een kopie zijn van hoe anderen het doen
- die we niet doen omdat anderen zeggen dat we ze moeten doen.
Ik wil een plek creëren waar je kunt onderzoeken wat jij in de wereld wilt zetten, om daar een verdienmodel bij te vinden dat bij jou past en die je gaat verkopen op een manier die voor jou én voor je klanten goed is.
En die plek is voor mij de community voor Workshoptrainer. Wil je oprecht weten of dit ook een goede plek voor jou is, wordt dan lid van de Community voor Workshoptrainers. Of kom met mij in gesprek in een Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard gesprek.