“Hoe zorg ik dat ik niet teveel kennis gratis weg geef”. Deze vraag stelde iemand mij laatst in een Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard Gesprek.
Het is een goede vraag en eentje waar veel zelfstandige professionals mee worstelen. Als je een gratis e-book maakt, hoeveel van je geheimen geef je dan prijs? Als je een workshop geeft, hoeveel van je kennis stop je daarin en wat bewaar je voor het vervolg?
Andersom worstelen we ook met de vraag of we wel genoeg weggeven. Stel dat je een teaser workshop geeft om je deelnemers vast kennis te laten maken met je langere programma. Hierin wilt je niet al je kennis weggeven. Je wilt wat bewaren voor het vervolg.
Maar je wilt ook niet dat je alleen maar een verkooppraatje houden. Je wilt toch waarde geven aan je deelnemers. Hoe meet je af of je wel genoeg geeft? Of dat je misschien teveel weg geeft, zodat je deelnemers wel heel blij weglopen maar geen enkele aanleiding voelen om nog naar het vervolg te komen?
Het is het eeuwige dilemma van de contentmarketing
In deze vorm van marketing geef je kennis gratis weg om zo een ‘know, like. trust’ factor op te bouwen waardoor klanten makkelijker ja kunnen zeggen tegen je betaalde aanbod.
Maar niemand vertelt erbij hoe je nu meet of je niet teveel of niet te weinig kennis weggeeft. Dat moet je vaak zelf uitzoeken.
Tot nu.
Want deze vrouw stelde deze vraag en ik heb gewoon antwoord gegeven. Ik geloof er namelijk in dat je heel veel kan weggeven en ik geef alle kennis gewoon weg.
Geef al je kennis weg
Ik ga ervan uit dat je nooit genoeg kennis weg kunt geven. Wij denken dat klanten het onmiddellijk aanvoelen als jij heel kunstmatig gaat lopen meten: niet teveel, niet te weinig, en scheutje kennis hier maar dan onmiddellijk weer een grens trekken. Brrr. Dit is niet mijn stijl.
Pas als je echt kennis durft te delen – zonder er meteen geld voor te vragen – pas dan zullen klanten voelen dat je ten eerste veel kennis in huis heb en ten tweede dat je integer bent.
Door het weggeven van je kennis aan de ‘know, like, trust’ factor. Mensen kunnen ervaren dat jij echt de expert bent waar ze naar op zoek zijn.
Er is wel een belangrijke kanttekening
Je kunt je kennis pas goed weggeven als je je kennis goed structureert.
Klinkt ingewikkeld? Ik zal het uitleggen.
Stel dat je kennis weg gaat geven. Vaak hebben we dan de neiging om veel kennis uit te storten over het hoofd van de deelnemers. Zo kunnen we laten zien dat we veel weten. Zo bouw je aan het vertrouwen. Toch?
Daar heb je gelijk in. Maar kijk eens even wat er gebeurt met die deelnemer. Die krijgt als het een beetje tegenzit een brei aan informatie over zich uitgestort. Die deelnemer kan pas die kennis toepassen (het toverwoord!) als die kennis goed gestructureerd is.
Deelnemers hebben stappenplannen nodig
Die willen graag weten wat ze als eerste kunnen doen om hun problemen op te lossen, en wat als tweede, en zo verder. Die willen orde in de brei. Want pas dan kunnen ze er iets mee.
Als je kennis weg gaat geven, zorg dan eerst dat je een allesoverkoepelend stappenplan hebt waar al je kennis in zit. Op de volgorde zoals je deelnemer het graag wil leren.
Dit klinkt simpel, is het niet. Geloof me, dit is het moeilijkste wat je ooit in je bedijf hoeft te doen. Ter geruststelling: als je deze oefening van het structuren van je kennis één keer goed doet, kun je er jarenlang mee vooruit.
Waarom is het nog niet zo gemakkelijk?
Je kunt bijna niet in je eentje je eigen kennis structureren, omdat jij alles weet. Jij ziet alle dwarsverbanden tussen de verschillende stappen die je deelnemers moeten maken en kunt dus zelf je kennis niet meer in stukken hakken en structureren.
Bovendien: jij kunt je niet meer voorstellen hoe de wereld eruit ziet als je de kennis die jij in je hoofd hebt nog niet hebt. Dat inlevingsvermogen is gewoon ontoereikend, omdat de afstand tussen de kennis van jou en die van je deelnemer te groot is.
Laat je bij het neerzetten van dit belangrijke fundament helpen, door experts zoals bij Workshoptrainer en andere ondernemers. Klik op deze link voor meer informatie naar De kortste weg naar een volle Workshop. Hierin leg je het fundament en maak je jouw stappenplan.