arrow_drop_up arrow_drop_down
10 augustus 2020 

Information without execution is poverty

Of zoals ik het zelf aan het begin van vele trainingen heb verwoord: 

Als je straks dingen weet die je nu nog niet weet en je doet er niets mee, hoef je het net zo goed niet te weten. Dan is het zonde van je tijd om nu te blijven.  

Een statement, een toon of voice die vaak raakt (en zeker niet iedereen!) En natuurlijk maar één van de vele strategieën die ik inzet om deelnemers ‘aan de bak’ te krijgen.

En ik vind het wel:-). 

Natuurlijk is het eigen verantwoordelijkheid maar we zijn allemaal mensen, snel afgeleid en – om welke reden dan ook – met andere dingen bezig dan we ons hadden voorgenomen.

Hoe dan ook, je wilt dat jouw deelnemers gaan doen, de vaardigheden inzetten in hun dagelijkse leven of in hun bedrijf. Toch? 

Wat kun jij doen om de kans zo groot mogelijk te maken dat deelnemers aan jouw trainingen gaan doen wat ze leren? Ik heb een paar tips voor je!

Zorg dat je het onderwerp goed neerzet

Wat ik vaak tegenkom in de praktijk is een stapeling van (veel te veel;-) kennis overdragen en misschien wat oefenen. Kennis – oefenen – kennis – oefenen. 

Een cyclus waar deelnemers in het beste geval door gemotiveerd of geïnspireerd zijn, in het slechtste geval snel genoeg hebben van deze voorspelbare volgorde en als belangrijkste: waarschijnlijk niets met de kennis gaan doen. 

Een goed ontwerp van jouw workshop of training is dus superbelangrijk. Een uitgebreide en belangrijke stap In Maak Volgeboekte Programma’s. 

Toch wil ik je alvast op weg helpen: 

Voor elk onderwerp dat je behandelt heb je vier verschillende werkvormen nodig:

  • motiveren
  • kennis overdragen
  • oefenen
  • follow up

Kies bij oefenen voor een werkvorm waarbij je ter plekke het plan uitwerkt en laat delen. 

Bij follow up kun je denken aan: 

  • buddies of kleine groepjes samenstellen die wekelijks een accountability call (max 10 minuten!) doen, 
  • zelf een wekelijkse coach calls specifiek over voortgang organiseren
  • een bepaald resultaat delen in een Facebook groep. 

Jij weet vast nog een paar dingen te bedenken die in jouw branche of bij jouw doelgroep goed passen. Check daarbij ook jouw eigen wensen: mag het jou persoonlijke tijd kosten of zet je iets op waarbij deelnemers het zelf regelen.

We’re drowning in information, but we starve for wisdom

Een andere tip is om kritisch te kijken naar de hoeveelheid kennis die je wilt overdragen. Bovenstaande quote zegt het al. En grappig genoeg kwam dit ook in het interview met Richard de Leth naar voren. Haal de wijsheid uit je kennis. Daar zitten mensen op te wachten. 

Bijna elke deelnemer aan Maak Volgeboekte Programma’s schrapt in het eerste ontwerp of na een eerst pilot ronde omdat het veel te veel is wat je aan kennis wilt overbrengen. Sterker nog mijn eigen programma is van 9 maanden, naar 6 maanden naar inmiddels 3 maanden gegaan! Less is more;-) en je wilt dat deelnemers vooral gaan doen. 

Een paar praktische tips die jij hopelijk gaat doen:-) Leuk als je me dat laat weten.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je wel wat hulp bij dit proces kan gebruiken. Voor veel experts is de wijsheid uit jouw kennis halen en omzetten in een ijzersterk programma met gegarandeerde resultaten voor deelnemers en een fijn belegde boterham voor jouzelf, nog niet zo gemakkelijk. Logisch ook, want voor jou is je kennis vanzelfsprekend of je bent (nog) geen professionele trainer. 

In september start weer een nieuwe groep met Maak een Volgeboekt Programma.

Wil je weten of dat voor jou een goede stap is, doe dan mee met de online strategische training: Word Volgeboekt. We bespreken het raamwerk om een aanbod te maken en berekenen samen jouw potentieel. 

In de laatste training verraste een deelnemer zichzelf met een conservatieve inschatting van 400.000 potentiële omzet in de komende 3 jaar en een magische cruciaal getal van 200. Kan je wel een zetje geven om hier serieus werk van te maken toch?

Klik hier voor meer informatie en de eerstvolgende datum.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?