onvoldoende deelnemers voor je programmas en workshops
Krijg jij je groepen ook niet meer vol?
20 januari 2018 

Krijg jij je groepen ook niet meer vol?

Deze week heb ik weer verschillende ondernemers gesproken die niet makkelijk deelnemers voor hun workshops of trainingen vinden. Zelfstandige professionals met een dijk aan expertise en veel kennis  zitten op het ogenblik met de handen in het haar.

“Ik doe er alles aan, maar ik krijg mijn groepen niet vol”. “Ik heb best wat emails gestuurd en posts op facebook geplaatst maar ik heb echt 0 inschrijvingen voor mijn nieuwe programma, zelfs geen reacties”. “Ik doe alles volgens het boekje, maar ik krijg toch geen klanten”.

In veel van deze gevallen nadert de bodem van de bankrekening. Sommige ondernemers denken er zelfs weer aan om in loondienst te gaan of om interim opdrachten aan te nemen. Dat zou toch echt jammer zijn!

Zelf zie ik ook dat er iets aan het veranderen is. De verschillende mogelijkheden op marketing gebied kunnen mensen zo overweldigen dat ze of niets meer doen of hap snap van alles. 1 of 2 emails sturen of een paar webinars of posts op de SM gaan jouw groepen niet meer vullen.

Wat zou er aan de hand zijn?

  • Nog meer dan hiervoor heb je als ondernemer die kennis via workshops en trainingen wil vermarkten drie petten op: trainer, marketeer én verkoper. En op alle drie de vlakken blijven de ontwikkelingen elkaar opvolgen en komen er steeds meer mogelijkheden.
  • Iedereen krijgt zoveel informatie via e-mail, challenges, Facebook lives, gratis online trainingen en social media, dat we overvoerd raken met kennis. Daarmee verdwijnt de impuls om ons in te schrijven voor een opleiding, workshop, training of cursus.
  • Er is veel wantrouwen. We geloven de beloften dat we binnen een jaar een ton omzet gaan halen niet meer, want we hebben te vaak gezien dat dit resultaat niet gehaald wordt. Waarom zouden we iemand anders dan wel geloven, ook al klinkt de belofte nog zo mooi?

Wat doen we wel?

In plaats van ons in te schrijven voor opleidingen, gaan we het in ons eentje uitzoeken. We zitten veel achter onze computer en veel op social media. We volgen online programma’s of we gaan zelf online programma’s aanbieden.

Nu heb ik niets tegen social media en online opleidingen. Integendeel. Het scheelt reistijd en vaak zit er veel waardevolle kennis en inzichten in.

Maar als we altijd achter onze computer zitten gaat er ook wat verloren:

  • We raken geïsoleerd van de wereld om ons heen. We delen wel veel op social media, maar missen de echte interactie met echte mensen. Omdat iedereen op social media zich beter voordoet dan het in werkelijkheid is, zijn we bang dat wij de enige zijn met een probleem. We gaan onszelf negatief vergelijken met anderen (die doen het vast allemaal beter dan ik…) en raken nog meer in de put.
  • We verliezen de inspiratie die we alleen maar kunnen krijgen van live ontmoetingen en live bijeenkomsten. Online is altijd afstandelijker dan offline. Alles wat we online doen heeft veel minder impact op ons leven dan als we iemand echt ontmoeten en we elkaar kunnen inspireren.
  • Leren doe je nooit in je eentje. Groei zit buiten je comfortzone. Je hebt anderen nodig om buiten je comfortzone te komen en dingen te doen die je spannend vindt. Om echt nieuw gedrag te leren heb je iemand nodig die een rolmodel voor je kan zijn (‘het is mogelijk!’) en die jou kan uitdagen om ook zover te komen. Dat gaat gewoon veel beter live dan online.

Daarom geloof ik niet dat social media en online programma’s de oplossing zijn jouw business op te bouwen. Het blijft nodig om live of blended bijeenkomsten, workshops, trainingen te creëren en ze te volgen. Dan bedoel ik uiteraard opvallend goede programma’s, waarmee jouw klanten resultaten halen.

Maar ja, hoe krijg je dan je groepen vol?

Uit eigen ervaring deel ik graag vier tips:

  • Kijk naar je eigen overtuigingen. Als je groepen niet vol lopen, ga je dan bij de pakken neerzitten met als gedachte ‘zie je wel, ik deug niet’ of zie jij een uitdaging die je het hoofd kunt bieden? Als jij negatief blijft denken, zie je vaak niet de kansen die wel langs komen. Angst is een slechte raadgever en leidt altijd tot een tunnelvisie. Kun jij ondanks alles blijven vertrouwen?
  • Bel potentiële klanten op en vraag waar zij behoefte aan hebben. Ga ze dat dan aanbieden. Wees creatief en verzin nieuwe vormen voor je programma’s. Blijf volhouden en geef niet op. De crisis gaat een keer voorbij, maar de wereld blijft veranderen. Zorg dat jij de ontwikkelingen blijft volgen en pas je programma’s aan de nieuwe werkelijkheid aan.
  • Kies voor een duidelijke marketing strategie die goed bij jou past en die je consequent kan toepassen. Strategie is steeds meer nodig! Het lukt niet meer met een paar emails of 1 of 2 webinars.
  • Gun jezelf tijd om contact te maken met jouw doelgroep en het vertrouwen in jou te laten groeien.
  • Durf te delen en help elkaar! Afgelopen week kon ik meerdere ondernemers gerust stellen dat ze echt niet de enige zijn die moeite hebben om hun groepen vol te krijgen. Daarin zit meteen een stuk opluchting: ‘kijk, het ligt niet alleen aan mij’. Dat geeft je weer moed om door te gaan. En bovendien kun je elkaar helpen om nieuwe strategieen te verzinnen die je zelf niet meer kunt bedenken.

Herken je jouw eigen situatie in bovenstaande, meld je dan aan voor een Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard-Gesprek. Ik maak elke week tijd vrij om met maximaal 5 ondernemers te spreken.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?