arrow_drop_up arrow_drop_down
Moet je dat leren dan, workshops geven?
3 augustus 2020 

Moet je dat leren dan, workshops geven?

Twijfel je wel eens aan de kwaliteit van je workshop of training? Dat je weet dat je eigenlijk beter kan? Ondanks (of misschien wel dankzij;-) je jarenlange ervaring? Want of je nu nog aan het begin staat van een steengoed aanbod maken in de vorm van workshops en trainingen of dit al jarenlang doet. Die twijfel slaat soms toe. Ook bij mij na 15 jaar ervaring.

Laten we eens naar die twijfel kijken: is ie terecht. Eerlijk? Vaak wel. Dit artikel is dan ook een pleidooi voor het kappen met ondermaatse trainingen en gaan voor steengoede inhoud. Als je me al wat langer volgt, zal je dat zeker niet verbazen!

Waarom twijfel ik dan ook wel eens? 

Omdat het gewoon goed is om jouw trainingen en programma’s af en toe kritisch onder de loep te nemen.

Met vragen als:

  • Halen jouw klanten de resultaten die jij belooft?
  • Doe je wel een concrete belofte?
  • Wat het ze heeft echt opgeleverd? (een hele belangrijke vraag)
  • Is het inspirerend geweest, life changing of gewoon een fijne training?

Brrr, vooral dat laatste. Daar doe ik het in ieder geval niet voor. Ook voor het eerste niet trouwens. Wat niet wil zeggen dat je jouw trainingen niet inspirerend mogen zijn, maar ik heb toch wel veel ondernemers gesproken die een hele hoge prijs hadden betaald voor inspiratie!

Soms waren ze nog tevreden ook, dus zelfs een tevreden klant is nog geen teken dat het een hele goede training is:-) Als je me nog kunt volgen.

Goede inhoud en concrete resultaten is voor mij het belangrijkste criterium voor een goede training, workshop of event. Helaas worden er veel ondermaatse trainingen en programma’s gegeven en heb ik zelf ook al een klein kapitaal aan zeer matige trainingen besteed.

Ja, de positionering en de marketingmachine draait vaak heel goed bij deze ondernemers. Maar ik wil ook graag concreet resultaat zien voor mijn klanten. Liefst meer dan ze zelf hebben durven dromen.

Dus waarom twijfel ik ook wel eens: omdat dat me scherp houdt op een inhoudelijk steengoed programma. Omdat een training of een workshop maken een vaardigheid is die je hebt te leren en bij te houden. Die je niet vanzelf hebt omdat je veel kennis hebt over een bepaald onderwerp op methodiek.

Het heeft dus altijd zin om echt goed te leren hoe je workshops, trainingen en andere groepsprogramma’s kunt geven.

Wanneer is je training dan steengoed?

Het succes van het ontwerp van je workshop of training kun je uitsluitend afmeten aan één criterium. Gaat je deelnemer NA je workshop iets anders doen of doet hij wat hij altijd al deed? In het eerste geval is je workshop een succes. In het tweede geval een leuk tijdverdrijf.

Alles in je groepsprogramma moet gericht zijn op dit ene doel: om de deelnemer te helpen om NA een workshop of training resultaten te bereiken die hij/zij zonder jouw workshop niet – of slechts veel langzamer – had kunnen bereiken.

Dit klinkt simpel, maar het is het niet. Want mensen, ook jouw deelnemers, zijn gewoontedieren. We zijn gewend om iets steeds op een bepaalde manier te doen, ook al levert dit geen resultaat op. Wil er iets veranderen in ons gedrag, dan is er echt heel wat nodig. Meer dan deelnemers en trainers soms denken.

Daarom is het ontwerpen van een groepsprogramma veel moeilijker dan iedereen denkt.

Het begint er al mee dat je het leerproces opdeelt in stappen die voor je deelnemers heel makkelijk te volgen zijn. Dit is iets dat juist voor experts heel moeilijk is om in hun eentje te doen, omdat zij zich niet meer kunnen voorstellen hoe het is om hun kennis niet te hebben, hoe het is om weer een beginner te zijn.

En daarom ook is het zo belangrijk dat je als trainer heel erg zorgvuldig bent in het begeleiden van een leerproces. Wat kun je tijdens je workshop doen om ervoor te zorgen dat je deelnemers optimaal leren en na je groepsprogramma ander gedrag gaan laten zien? En dit geldt ook voor online programma’s!

Zelf heb ik het vak geleerd van een ervaren trainer in het veld. Heel waardevol. Toch heb ik ook bewust gekozen voor een (dure) trainersopleiding van een jaar. 

Ik ben nog elke dag blij met dit besluit

Want nu weet ik echt hoe ik mijn deelnemers kan begeleiden om resultaten te halen (met als bijkomend voordeel dat zij ambassadeurs worden voor mijn bedrijf).

Ik deel graag met jou wat ik in de afgelopen jaren allemaal heb geleerd op het gebied van steengoede workshops, trainingen of  programma’s. En van de manieren om met je groepsprogramma’s meer klanten te krijgen en te houden.

Trainen, ook workshops geven, is een vak.

Het heeft echt zin om te leren hoe je nog betere trainingen en programma’s kunt ontwerpen, presenteren en promoten. Alles moet erop gericht zijn dat jouw deelnemers NA je programma  hun resultaten bereikt hebben.

In september start een nieuwe groep met een 3 maanden traject om een Volgeboekt Programma te maken.

Denk jij na het lezen van dit blog, ja ik wil ook leren om workshops en programma’s te maken én te verkopen, meld je dan aan voor de online strategische training Word Volgeboekt. Een fijne manier om met elkaar kennis te maken en jouw raamwerk alvast neer te zetten. Het kost je 2 uur tijd en 20 euro. Daarna kunnen wij samen een gefundeerd besluit nemen om deelname aan Maak een Volgeboekt Programma voor jou een goed besluit is.

Klik hier voor de eerstvolgende datum en om je aan te melden

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?