Ontwerp workshops die resultaat opleveren!
18 april 2018 
2 min. leestijd

Ontwerp workshops die resultaat opleveren!

Dit is Margiet

Margriet is coach en workshoptrainer in de dop. Ze wil een serie van workshops en groepsprogramma’s aan gaan bieden, waarin ze meer klanten tegelijk kan helpen. Daarom is ze bij mij gekomen, om te leren hoe ze dat aan kan pakken.

Margriet is een gedreven ondernemer, met passie voor haar vak. Noem een probleem in geld, geluk en de liefde, en Margriet kan je op heel inspirerende wijze begeleiden om het probleem op te lossen.

Een grote valkuil

Het enthousiasme van Margriet is echter ook meteen een valkuil als workshoptrainer. Als ik haar vraag wat ze in haar workshop wil gaan doen, tuimelen de goede ideeën door elkaar heen. Ze kan beeldend vertellen over alle mooie werkvormen die ze met haar deelnemers wil doen.

Als ik Margriet de vrije hand laat, verzint ze ter plekke een mooie workshop met een heel aantal werkvormen achter elkaar.

Op dat moment onderbreek ik Margriet.

Houd het simpel

Een creatieve brainstorm is een hele belangrijke fase in het proces om een workshop te ontwerpen. Maar let op, er is ook iets anders nodig.

Verplaats je eens in de deelnemer die deelneemt aan een workshop zoals Margriet die voor zich ziet. Die valt van de ene oefening in de andere.  Aan het einde van de workshop zijn de deelnemers geïnspireerd om het nu heel anders te gaan doen. Hoe precies? Dat is niet meteen duidelijk. Wat bijblijft is een goed gevoel, maar geen concrete actielijst. Wat ze leren vervliegt snel.

Gaan de deelnemers zich inschrijven voor een vervolgworkshop? Waarschijnlijk niet. Ze zitten helemaal vol. Ze zijn wel geïnspireerd, maar hebben weinig idee wat ze nu precies anders kunnen gaan doen en wat ze daarvoor nog meer nodig hebben van jou.

Een workshop is meer dan een opstapeling van werkvormen.

Als je resultaat wilt halen uit je workshop, is het belangrijk om resultaatgericht workshops te ontwerpen. Een vraag die het leven van zowel de deelnemer als jou makkelijker maakt.

Een hele belangrijke les bij het ontwerpen van workshops is dat het resultaat van de workshop altijd pas ná de workshop gehaald gaat worden.  Deelnemers leren veel tijdens een workshop, maar de workshop heeft pas echt waarde als de mensen na de workshop dingen anders (beter, effectiever) gaan doen.

Dus de belangrijkste vraag voor het ontwerpen van jouw workshop of programma is:

Wat wil je dat de deelnemer aan het einde van deze workshop of programma doet, begrijpt, inziet, weet, waardoor zij het door jou beloofde resultaat ook gaan halen?

En ook heel belangrijk: een workshop levert voor de aanbieder van de workshop pas echt resultaat op als de deelnemer zich ná de workshop inschrijft voor het vervolg. De deelnemer wordt zo een trouwe klant en hoeft niet telkens weer opnieuw geworven te worden. Dat scheelt veel tijd bij het vullen van je volgende workshop met voldoende deelnemers.

Het ontwerpen van een workshop is een kunst

Hoe beter je het voorbereidt, hoe meer resultaat je kunt halen uit je workshop: voor de deelnemer en zeker ook voor jezelf als workshoptrainer.

Speciaal voor mensen als Margriet heb ik een programma ontworpen: succesvolle programma’s maken en verkopen.

Al mijn kennis over succesvolle programma’s maken en verkopen is in de Online Academy voor Workshoptrainers beschikbaar. Dat is handig om in een half jaar elke week kleine stappen te zetten in het maken en verkopen van jouw aanbod. Daarnaast word je in deze 6 maanden door mij begeleid in Online Video Coaching, 3 Live dagen en een actieve besloten Facebook groep.

Dus wil jij ook resultaat bereiken met jouw workshops, kijk dan of dit programma jou daarbij kan helpen: samen met ondernemers een serie groepsprogramma’s ontwerpen, promoten én meteen gaan aanbieden, waarmee je een continue klantenstroom aantrekt. Groepsprogramma’s die resultaat opleveren voor de deelnemers en ook voor jou als aanbieder van deze programma’s.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Volg je mij al op Instagram?