Marketeer, Verkoper en Trainer
Dat zijn je verschillende rollen als je besloten hebt om aanbodgericht te werken: een aanbod te maken van jouw kennis en dat in de markt te zetten. Meer over een aanbod maken en in de markt zetten lees je o.a. in deze blog.
Deze keer wil ik het met jou hebben over het geven van de training of de workshop. Over jouw rol als trainer en jouw trainersvaardigheden.
Het kan zijn dat je al langer voor groepen staat, maar misschien heb je wel het verlangen om workshops te geven en heb je dat nog niet eerder gedaan. Het allerleukste van mijn werk en de programma’s van Workshoptrainer vind ik wel deze combinatie: de verschillende ervaringen met het maken van een aanbod, het ontwerpen van je programma, de marketing en verkoop en natuurlijk het geweldig uitvoeren. Ook als het om online programma’s gaat.
Zelf vind ik alledrie de rollen heerlijk. Ik ben al heel lang trainer en coach geholpen door een geweldige trainersopleiding (ik ben internationaal gecertificeerd NLP trainer). Ook al bijna 15 jaar ondernemer waarbij ik met veel vallen en opstaan geleerd heb over marketing.
Als scanner (veel dingen om je heen zien die je interessant vindt en daar allemaal induiken en even uitproberen;-) heb ik ook heel veel op marketing gebied uitgeprobeerd. Zo langzamerhand heb ik een goed beeld wat werkt en wat niet. Dicht bij je zelf blijven vooral;-)
Last but not least houd ik van verkopen en zaken doen. Elke week voer ik minimaal 3 verkoopgesprekken.
Maar vandaag gaat het dus over workshops en trainingen geven!
Een tijdje terug liep ik met een kinderfiets onder mijn arm een chic kantoorpand binnen. Ik was daar om een ‘train-de-trainer’ te geven. De mensen die ik passeerde keken me lachend aan. Ze volgden me zelfs naar de trainingszaal!
Waarom neem ik een kinderfiets (en bandenplakspul) mee, als ik een pand inloop om een ‘train-de-trainer’ workshop te geven?
Ik heb de kinderfiets nodig voor mijn workshop, waarin deelnemers de belangrijkste trainersvaardigheden leren.
Verschillende leerstijlen meenemen
Het doel van de werkvorm met de kinderfiets is dat mijn deelnemers onthouden hoe het zit met de vier verschillende leerstijlen.
De theorie uitleggen over verschillende leerstijlen kun je op heel verschillende manieren doen.
Een eerste manier om de theorie te presenteren is met Powerpoint.Deze optie valt voor mij af. Ik werk zelf nooit met Powerpoint. Dat leg ik in een volgend artikel graag een keer uit.
Een tweede manier is via een interactieve presentatie van de lesstof. Dat interactieve zorgt er al voor dat mijn deelnemers de stof beter onthouden, maar het kan nog beter.
Een derde manier is om een werkvorm te koppelen aan de theorie, die er gegarandeerd voor zorgt dat mijn deelnemers de theorie over de leerstijlen nooit meer vergeten.
Hoe doe je dat?
- Emotie
- Beweging
- Herhaling
Met een kinderfiets breng ik alle elementen aan in mijn werkvorm. Mensen koppelen een positieve emotie aan een kinderfietsje, zeker als het er zo lekker fel gekleurd uitziet.
Daarna vraag ik aan alle deelnemers om iets te doen met de kinderfiets. Daarmee zet ik ze in beweging. Het helpt de zuurstoftoevoer naar de hersenen. Het brengt ze bovendien in een onverwachte situatie, die vaak op de lachspieren werkt. Ook dat helpt weer om een positieve emotie te koppelen aan de droge theorie.
En omdat ze het allemaal doen, heb je automatisch ook de herhaling van de theorie.
Welke theorie je ook wilt bespreken in je workshop (of je presentatie), het is altijd mogelijk om emotie, beweging en herhaling op te roepen bij je deelnemers.
Dat zorgt ervoor dat je deelnemers de stof – en jou! – beter onthouden. En het zorgt voor een stuk hilariteit in je workshop, waar ik zelf erg van kan genieten.
Welke werkvormen gebruik jij in je workshop om emotie, beweging en herhaling op te roepen bij je deelnemers? Ik ben heel erg benieuwd. Je kunt onder deze blog reageren en natuurlijk ontvang je een reactie van mij terug!
Ik help jou ook graag met groeien, ontwikkelen en mooie dingen in de markt zetten. Ik doe niets liever. Elke week spreek ik 3 ondernemers om voor hun business en hun plannen de volgende stap te bepalen. Wil jij één van die drie zijn, vraag dan een Wat-Is-Mijn-Kennis-Waard gesprek aan via deze link.