Las Vegas spreekt tot de verbeelding. Je kent de beelden en toch is het een hele toffe ervaring om echt mee te maken. En dan is het ook wel weer genoeg voor mij:-)
In 2014 was was ik met mijn gezin in Las Vegas. Het viel me meteen op dat de hotels in Las Vegas schaamteloos verkopen.
- De zalen waar je kunt gokken zijn enorm groot. De uitgangen zijn echter niet te vinden. Die zijn zorgvuldig verborgen.
- Je wordt de hele dag verleid om te gokken. Zo vertellen ze je verhalen over een serveerster die 12 miljoen won toen ze vlak voor haar werk nog even een dollar in de fruitautomaat gooide. Je bent wel gek, zo luidt de boodschap, als je die kans voorbij laat gaan.
- In films als Ocean 12 krijg je de illusie voorgeschoteld dat je kunt winnen van de bank. Dat is natuurlijk helemaal niet waar, het is gewoon een sterk staaltje storytelling. In het echt wint de bank altijd. Toch willen wij graag die draak verslaan, ook al loop je daarmee kans op een gokverslaving.
Iedereen weet dat gokken niet goed voor je is.
Toch hoor ik weinig mensen klagen over deze marketing van de gokpaleizen in Las Vegas (en vergelijkbare gokplaatsen).
Vergelijk dat nu eens met “verkooptrucs” van workshoptrainers of die van jou?
Veel mensen die workshops willen geven om daarin hun diensten te verkopen, worstelen met de vraag hoe je dat nu het beste kunt doen.
- Moet je aan het einde van je workshop meteen vragen of mensen zich willen inschrijven voor je vervolgaanbod?
- Als je werkt met een vroegboekkorting, hoe lang geef je mensen dan de tijd om na te denken?
- Hoeveel tijd en ruimte neem je in om te vertellen over je diensten en producten?
In de afgelopen maanden heb ik ervaren dat dit soort vragen heel ‘hot’ zijn.
Veel te bescheiden
De mensen die ik train in het aanbieden van workshops als marketingtool, zijn veel te bescheiden als het gaat om ‘verkopen’. Ze vinden het moeilijk om openlijk hun waren aan te prijzen. Terwijl ze aan de andere kant met groot gemak hun kennis (bijna) gratis weggeven.
Eén vrouw vertelde me dat ze van klanten hoorde dat ze veel te bescheiden was om haar vervolgaanbod te verkopen in haar workshop.
Dus in haar volgende workshop had ze wat meer uitgepakt. Prompt klaagde een deelnemer op het evaluatieformulier dat ze teveel aan het verkopen was geweest.
Deze workshoptrainer schrok daar van. Nu is ze aan het nadenken om haar verkooppraatje weer te matigen.
Verkoop is echt oké
Ik vind dat jammer. Want deze workshoptrainer biedt diensten aan waar haar klanten heel wat aan kunnen hebben. Ze is van enorme waarde voor haar klanten.
Dat kun je niet zeggen van een hoteleigenaar in Las Vegas. Gokken biedt weinig waarde voor de klanten. Maar wat gebeurt er als iemand klaagt dat hij de uitgang niet kan vinden? Denk je dat deze hotels hun marketing matigen? Ik denk het niet.
Het is mijn droom dat workshoptrainers in Nederland de moed hebben om hun diensten te verkopen, in workshops waar iedereen blij van wordt.
Laat die ene deelnemer die klaagt dat je teveel aan het verkopen bent wel in zijn waarde. Hij of zij mag dat vinden. Jij als workshoptrainer mag deze mening de jouwe maken, of je mag het naast je neerleggen. De keuze is aan jou.
Wil je jouw kennis ook op een andere manier inzetten? Meer impact hebben? Met meer mensen tegelijk aan de slag gaan en een goede omzet draaien? Dan kom ik graag met je in gesprek!