In 1697 komt tsaar Peter de Grote naar Nederland
Toen nog de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden).
Hij is vastbesloten zijn land te moderniseren en komt in het Westen de kunst afkijken.
Hij huurt een armoedig huisje in Zaandam, verkleedt zich als arbeider, neemt een schuilnaam en gaat de kneepjes leren van de scheepsbouw.
Al snel wordt bekend dat hij de Russische tsaar is. Waar hij ook komt verzamelen zich gillende mensen en hij wordt zelfs bekogeld met “verrotte appelen en peeren, gras en andere vuijlicheden”. Hij probeert het daarna nog een tijdje in Amsterdam, maar al snel verhuist hij naar Londen om daar verder te leren.
Hij heeft een belangrijke reden voor zijn vertrek
De belangrijkste reden dat Peter de Grote vertrekt – naast de ‘vuijlicheden’- is dat de Nederlandse scheepsbouwers werken zonder bouwtekeningen. Ze werken op het oog. De kennis over het bouwen van schepen is van generatie op generatie overgedragen en ze weten gewoon hoe het moet. Daarvoor hebben ze geen aantekeningen meer nodig.
Daar heeft Peter de Grote niets aan. Hij wil de kennis mee kunnen nemen naar zijn eigen land.
Deze scheepsbouwers zijn als de moderne zakelijk dienstverleners: coaches, adviseurs en andere kenniswerkers.
Misschien herken jij je hierin?
- Je hebt een enorme hoeveelheid kennis en expertise. Je hebt op alle vragen een antwoord, omdat je alles al een keer hebt meegemaakt.
- Je hoeft nooit je aantekeningen te raadplegen. Die hebben je niet nodig. Alle kennis zit in je hoofd en voor de rest werk je op het oog, of op gevoel.
En dat werkt prima.
Wanneer werkt het niet (meer)?
Als zakelijk dienstverleners zonder bouwtekeningen kom je pas in de problemen als jouw klanten zelf aan de slag willen met de kennis die jij hebt of als je jouw bedrijf wilt verkopen. Alle kennis zit in je hoofd en als jij stopt met werken, stopt ook je bedrijf.
Als jij werkt zonder bouwtekeningen, kun je je kennis uitsluitend gebruiken voor jezelf of voor een klant met wie je 1-op-1 werkt. Want dan kun je die informatie uit je hoofd halen die je op dat moment nodig hebt.
Zo maak je jouw kennis schaalbaar
- Het ontwerpen en aanbieden van groepsprogramma’s is dé manier om jouw kennis te vertalen in iets dat je over kunt dragen op anderen. Als jij een workshop gaat maken, dan moet je expliciet maken wat je allemaal impliciet weet, zodat anderen het ook kunnen snappen.
- Als jij met meer klanten tegelijk gaat werken, ga je ook meer verdienen. Een groep klanten zorgt nu eenmaal sneller voor meer omzet.
- Je acquisitieproces wordt ook veel simpeler. Je hoeft niet steeds te zorgen voor nieuwe klanten die slechts om de beurt welkom zijn, want nu nodig je ze uit om samen met andere klanten in jouw programma te komen.
- Als je wilt stoppen met werken, kun je jouw bedrijf verkopen, want alle kennis zit niet meer alleen in jouw hoofd maar is vertaald in groepsprogramma’s waar klanten steeds op af blijven komen.
- Jij bepaalt vanaf nu je eigen agenda. Jij mag bepalen wanneer jij je workshops aanbiedt, op een tijd dat het jou uitkomt.
En er is een dilemma
Jij ben in eerste instantie het minst toegerust om je eigen groepsprogramma’s te ontwerpen. Jij weet namelijk zoveel, dat het heel erg lastig is om die kennis op een logische manier te vertalen in iets dat beginnelingen ook kunnen snappen. Het kennisgat tussen jou als expert en de beginneling is simpelweg te groot.
Laat je hier goed begeleiden.