Page content

article content

Tip 4: Ze krijgen ruzie in je workshop. En nu?

De voorgaande tips nog even op een rijtje

Een paar weken geleden ben ik een serie artikelen begonnen over het ‘omgaan met weerstand in de groep’. In het eerste deel beschrijf ik een casus van een training, waarin 12 mannen met frisse weerzin aankomen in mijn training. Ik beschrijf ook dat ik deze weerstand heb kunnen ombuigen en dat we aan het einde vrolijk de deur weer uitgaan.

Ik heb inmiddels alle mannen tijdens een volgende trainingsdag weer ontmoet. Leuk is dat ik veel positieve feedback krijg: leuk voor mijn ego, maar vooral leuk voor de mannen zelf, want ze vertellen dat ze veel hebben opgestoken en dat ze daadwerkelijk veel resultaat hebben bereikt met de praktische handvatten die we elkaar in de training hebben aangereikt.

In de vorige twee artikelen heb ik een aantal tips gegeven hoe je dat nu doet: het ombuigen van de weerstand in een positieve energie, waarna de deelnemers op vleugels de deur uitgaan. Zie daarvoor tip 2 en tip 3.

Nu gaan we weer een stapje verder

In dit artikel wil ik graag een iets andere situatie bespreken. Want nu zijn we ervan uitgegaan dat de weerstand voortkomt uit een gebrek aan motivatie, omdat de deelnemers op training gestuurd zijn en nog niet weten wat zij er zelf aan kunnen hebben.

Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat er weerstand ontstaat door iets wat er gebeurt in de workshop of training zelf.

Ik noem een paar voorbeelden.

  1. Tijdens een workshop kan ineens pijnlijk duidelijk worden dat er verschillende belangen spelen: bijvoorbeeld tussen een opdrachtgever die vindt dat de deelnemers iets moeten leren en de deelnemers die vinden van niet.
  2. Het kan ook zijn dat er tussen de deelnemers onderling ineens spanning of ruzie ontstaat. Ik heb het zelf nog niet mogen meemaken, maar een klant van mij vroeg laatst hoe ze om moet gaan met twee vrouwen die snerende opmerkingen naar elkaar maken in haar workshop.
  3. Het kan zijn dat jij als trainer iets onhandigs zegt, waardoor een deelnemer direct tegen jou in de weerstand schiet, met de rest van de groep als gefascineerde toeschouwers.
  4. Tot slot kan het ook nog gebeuren dat jij vindt dat een deelnemer iets verkeerd zegt, bijvoorbeeld een racistische of seksistische opmerking of iets beledigends naar jou. De weerstand zit op dat moment bij jou en daar moet je ook iets mee.

De grote vraag: hoe ga je hier als workshoptrainer mee om?

Ik leg jullie een paar opties voor en ben heel benieuwd welke jullie zouden kiezen, of dat jullie misschien nog andere opties weten.

Optie 1:
Je voorkomt dit soort vervelende incidenten door vooraf goed af te stemmen met de opdrachtgever.  En ook door aan het begin van de training met de deelnemers afspraken te maken hoe je met elkaar omgaat.

Optie 2:
Je vertelt een algemeen verhaal over racisme, seksisme, foute communicatie of conflicten en alle mogelijke gevolgen, waarna de deelnemers wel snappen dat het over hun gaat en ermee stoppen.

Optie 3:
Je negeert de opschudding en gaat gewoon door met je programma, dat je zo interessant maakt dat iedereen de weerstand op een gegeven moment vergeet. Ook gebruik je humor om de sfeer er weer een beetje in te brengen.

Optie 4:
Je benoemt wat je ziet gebeuren en gaat met de groep in overleg hoe je hier met z’n allen mee om zou kunnen gaan. Misschien ga je met de mensen om wie het gaat even de gang op.

Optie 5:
Je legt de training stil en gaat eerst de weerstand aanpakken, voordat je doorgaat met de rest van de training. Als de weerstand niet verdwijnt, stop je helemaal of je vraagt of de ‘verstoorder’ naar huis wil gaan.

Wat zou jij doen? Weten je nog een andere optie?

Laat het vooral weten door een reactie te schrijven. Daar kunnen we allemaal weer van leren.

Vaak is het moeilijk om het antwoord ‘uit je hoofd’ te bedenken. En vaak is er helemaal geen ‘goed’ of een ‘fout’ antwoord, want elke workshoptrainer is anders. Kijk welke methode bij je past je. Wat jij kunt doen leer je dus het beste door zo’n situatie na te spelen en net zolang je reactie te oefenen tot je tevreden bent.

Dit is precies wat we gaan doen in het 6-maanden programma van Workshoptrainer. Een deel van dit programma bestaat uit:

  • het oefenen van je presentatie
  • de verschillende vormen van interactie en groepsdynamiek
  • uiteraard hoe je om kunt gaan met weerstand.

Je krijgt zo de kans om zelf je benadering te bepalen, geholpen door de waardevolle feedback van de andere workshoptrainers in de groep.
Je leert ook weer door de anderen te zien oefenen, omdat zij vaak iets doen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.

Je oefent met het materiaal uit je eigen workshop, dat ik je vooraf help te ontwerpen. Na de oefensessies kun jij je programma en de presentatie weer aanscherpen, zodat ze echt opvallend goed worden.

Extra Tip
Tijdens je workshop kan er altijd weerstand ontstaan. Het is goed om vooraf jouw reactie te oefenen op dit soort situaties in het programma van Workshoptrainer, zodat je weet wat je kunt doen als zoiets gebeurt in een workshop die je geeft aan je klanten.

Comment Section

0 reacties op “Tip 4: Ze krijgen ruzie in je workshop. En nu?

Plaats een reactie


*